Zasněžené francouzské drama

recenze, , 21.06.2016
Mráz
Vyšetřování smrti koně nepatří mezi běžnou náplň práce detektiva majora Martina Servaze. Když však jde o zvíře jednoho z nejbohatších francouzských podnikatelů a mrtvola je navíc nalezena pověšena na stožáru lanovky vedoucí k malé elektrárně v Pyrenejích, nedá se proti rozkazu shora nic dělat. Servazovi při tomto nezvyklém úkolu pomáhá i nová kolegyně Irene Zieglerová, o níž toho nikdo moc neví. Záhy po nálezu koně je nalezen i mrtvý muž, přičemž způsob smrti obou nese shodné rysy.

Tou dobou se nedaleko odtud za přísně střeženými branami Wargnierova institutu, který střeží výjimečně nebezpečné a duševně choré zločince, podivuje mladá psycholožka Diane Bergová nad praktikami, které v ústavu panují. Nastoupila sem na praxi a snaží se přijít na kloub věcem, které jí tu nesedí. Cesty kriminalistů, zaměstnanců i chovanců ústavu se zkříží v momentě, kdy je na místě činu nalezena DNA jednoho z obzvlášť nebezpečných pacientů, který už několik let nevyšel ze své cely. Dokáže Martin Servaz proniknout hradbou mlčení a odhalit, co se za zdmi pochmurného zařízení děje?
Francouzský autor Bernard Minier se ve své knižní prvotině pustil do temných vod thrilleru a stvořil mrazivě působivé dílo zasazené do francouzských reálií s příznačným názvem Mráz. Kromě nevlídného počasí a opuštěné horské krajiny dokázal využít zejména motivu uzavřeného temného ústavu, který v sobě skrývá nezodpovězené otázky a zapovězená tajemství. Ne nadarmo je dílo přirovnáváno k Mlčení jehňátek, i když přístup k tématu psycholožky zkoumající pohnutky brutálního vraha se u obou knih liší.

O překlad textu i jeho načtení do podoby audioknihy se postaral herec Jiří Žák. Jeho hlas může sice působit trochu monotónně, s přibývajícími minutami a rozvíjející se zápletkou si ale posluchač postupně nachází cestu nejen k zprvu nepřístupnému Martinu Servazovi, ale i k interpretovi četby. Trochu oříškem může být množství francouzských jmen, kterými autor nešetří a Jiří Žák jednotlivé postavy víceméně hlasově neodděluje. Ale stačí se trochu soustředit a Bernard Minier si vás získá, takže vám ani nebude vadit, že na rozdíl od některých jiných audioknih není využito například další interpretky pro ženské party. Samotná četba je doplněna o hudební vložku, která by vzhledem k atmosféře knihy mohla být temnější a více pomáhat v navozování tísnivé atmosféry v místech, kde si o to text přímo říká. Minimálně by se předěly hodily v momentech, kdy v rámci jedné zvukové stopy přeostřuje autorův pohled z jedné linky vyprávění na druhou, přičemž změnu postav a prostředí nenaznačí ani interpret, hudební předěl či alespoň delší pauza ve vyprávění. Poslední malá výtka směřuje k občasným přeřekům, nešikovným obratům, u kterých jde možná o kostrbatý překlad, či výslovnosti cizojazyčných slov. Tyto drobnosti sice trochu kazí dojem z jinak profesionálního zpracování audioknihy, ale rozhodně nejsou překážkou poslechu.

Mráz si s sebou vezměte někam, kde budete mít dost času jen na něj. Tištěná kniha zatěžuje knihovničku svými šesti sty stranami a její zvuková podoba díky neuspěchanému načtení vystačí na více než 19 hodin poslechu. Nenechte se odradit jednotvárným hlasem interpreta ani pomalejším rozjezdem knihy. Poté, co děj nabere ve druhé polovině obrátky, budete chtít pouze klid na nerušený poslech, protože vám nevyjasněné zločiny uprostřed zasněžených francouzských Pyrenejí nedají spát. Román totiž dokáže posluchače doslova přimrazit a navnadit jej na další pokračování série, Kruh, který v audioknižní podobě přichází na trh jen krátce po první dílu.