Zpět

Audioknižní thriller s příjemným překvapením

recenze, , 07.08.2024
Mrtvé od Tichého jezera
Lesy na březích Tichého jezera se barví podzimními tóny, takže působí jako ideální místo pro toulky přírodou. Nic ovšem nemůže být vzdálenějšího pravdě. Během posledních měsíců se zde ztratilo několik žen, které si k jezeru s dětmi vyrazily na výlet, aby se po nich vzápětí slehla zem. Inspektorka FBI Kay Sharpová se vrací do rodného kraje s předsevzetím, že zmizelé vypátrá. Zatímco ale čas utíká a výsledky se nedostavují, začínají na povrch vyplouvat nepříjemné záležitosti z její vlastní minulosti. Může to nějak se záhadnými únosy souviset?
Americká autorka Leslie Wolfe byla odmala obklopena literaturou. V domácí knihovně údajně měla jejich rodina tisíce knih, takže není divu, že se nakonec sama stala spisovatelkou. Mezi několika sériemi, do nichž se pustila, bychom našli jak špionážní thrillery, tak ty s příchutí krimi. A právě takový je i úvodní příběh z řady s policistkou Kay Sharpovou  Mrtvé od Tichého jezera, který si jako první autorčin příběh můžeme vychutnat i v audiopodobě. Poděkovat za to můžeme nakladatelství Témbr, patřící pod křídla Euromedie. Nepřekvapí proto, že se realizace nahrávky ujal jeden z kmenových režisérů této značky, Jan Drbohlav.
 
To s sebou nese kromě rovněž téměř tradičního zvukařského dua Kate Hamsíkové a Štěpána Škocha i hudbu Pavla Holého, což je sestava, která se mimo jiné sešla i u velmi zdařilé audiopodoby předlohy netflixového hitu Šedý muž a následujících příběhů, které načetl Martin Stránský. Také s jeho hlasem se v audioknize Mrtvé od Tichého jezera posluchači setkají, zdaleka ale tentokrát nešlo o jediného interpreta. Nepůjde o žádný spoiler, když zde prozradíme, že mu v případě této nahrávky byly svěřeny kapitoly vyprávěné z pohledu pachatele. Že se jich Stránský zhostil s obvyklou až rutinní jistotou, snad není potřeba dodávat. Dominantní porcí stránek se ale musela až k závěrečnému napínavému rozuzlení pročíst Jitka Ježková, která si tak vedle inspektorky Kim Stoneové z románů Angely Marsonsové a v poslední době i detektiva Josie Quinnové z detektivek Lisy Reganové může připsat další napínavou sérii, k níž svým až magicky působícím hlasem přivábí nejednoho milovníka audioknih, lačnícího po příjemně vyprávěné detektivce.
 

Vzhledem k tomu, jakým stylem autorka píše, ne nepodobném právě Lise Reganové, by si série zaměřená silně na odvážnou a nekonformní hrdinku mohla získat i mnoho posluchaček. Těm by se mohl líbit i Aleš Procházka, který interpretuje kapitoly z pohledu hrdinčina dočasného parťáka z řad místní policie Elliota. Jeho melodický hlas sice zcela neodpovídá představě postavy třicátníka, proti jeho ztvárnění textu samotnému ale nelze mít námitek.
 
V celkovém součtu ale počet ženských protagonistek nad muži převládá, protože zbývající části příběhu, které vypráví dvě unesené ženy, svěřili tvůrci audioknihy Janě Strykové a Alžbětě Stankové. První jmenovaná patří mezi zkušené matadorky, její volba byla tedy do značné míry sázkou na jistotu. V případě Stankové šlo ale o první audioknižní zkušenost. Tato původem slovenská herečka, u níž byste její kořeny mohli spíše jen vytušit z jemnější výslovnosti některých koncovek, ale s přehledem zapadla mezi ostřílenější kolegy a kolegyně. Postarala se tak o jeden z nejslibnějších debutů poslední doby a doufejme, že ji budeme slýchat častěji.