Tak se dělá audiokniha!

recenze, , 21.10.2013
Národní třída
Už je to tak! Lidé kolem vydavatelství OneHotBook se rozhodli, že zaplaví český audioknižní trh nadprůměrně kvalitními tituly! Že budou vybírat zajímavé autory a výtečné interprety! Že nepodcení přípravu! Že budou dbát na zvukovou a hudební složku nahrávky! Že budou spolupracovat s odborníky! Že posluchačům ukáží, že audioknihy lze dělat pořádně! Je to obrovské spiknutí vedené producentem Martinem Pilařem jenom proto, aby se mohl opájet pocitem dobře vykonané práce. A my mu to všechno žereme a posloucháme jednu audioknihu za druhou. Tentokrát si mastí ego spolu se spisovatelem Jaroslavem Rudišem, režisérem Michalem Burešem a herci Hynkem Čermákem a Kristýnou Frejovou, kteří všichni stojí za kouskem s názvem Národní třída
Rudišovo dílo je poměrně známé i mimo okruh čtenářů. Z jeho pera vzešla předloha k filmu Grandhotel a úspěch Aloise Nebela nemohl minout snad nikoho. Rozhlasoví posluchači znají řadu jeho her (na CD vyšli Lidojedi), ti audioknižní zase nejspíš slyšeli Potichu a Nebe pod Berlínem (obě z produkce Tympana). Národní třída vznikla původně jako drama pro brněnské Divadlo Feste, knižně ji letos před prázdninami vydal Labyrint. Vyprávění bojovníka Vandama, chlapa ze sídliště na okraji Prahy, který má o životě poměrně jasnou představu a je ochoten o ní poučit i vás, zaujal čtenáře i kritiku a také nejspíše zmíněného Martina Pilaře, který stojí za audioknižní adaptací. Není divu - Národní třída je jako stvořená pro audioknihu.

Intenzívní vyprávění si žádá intenzivního vypravěče. Toho se podařilo najít v Hynku Čermákovi, který se role Vandama zhostil na výbornou. Jeho výkon je tak přesvědčivý, že lehce propadnete dojmu večera stráveného u ohně spolu s hlavním hrdinou, který celý svůj příběh vypráví právě vám. Střídmá zvuková a hudební kulisa výsledný dojem jen umocňuje. V druhé části novely se dosavadní monolog mění v dialog dvou postav - Vandama a servírky Lucky z hospody Severka v podání Kristýny Frejové. Pro posluchače jde o příjemné odpoutání se od naléhavých Vandamových mouder. Lucka vnáší do příběhu další prvek - postavu, která může a dokáže s Vandamem polemizovat, vyptávat se ho a konfortovat jeho a vlastní názory. Závěr je pak opět pouze Vandamův.

Režisér Michal Bureš zaujal už svým pojetím Norského dřeva. I v Národní třídě prokázal, že rozhlasové zkušenosti jsou pro audioknižní tvorbu velmi přínosné. Ve spojení s výtečným hereckým výkonem Hynka Čermáka, který mimochodem propůjčil audioknize nejen svůj hlas, ale také holou lebku na titulní fotografii, se opět podařilo dílo vysoké úrovně. Posluchač jistě ocení i celkovou délku nahrávky - dvě a tři čtvrtě hodiny je rozsah, který je možno pojmout najednou a poslech Národní třídy se tak může stát příjemnou alternativou k večeru strávenému u televize.

Jedinou výtku tedy tentokrát budu směřovat k rozložení do kapitol. Zatímco Rudiš svou novelku rozdělil do různě dlouhých částí, audiokniha používá dělení zcela odlišné - jedenáct zhruba čtvrthodinových dílů. U takto komponovaného a poměrně krátkého textu to nemá téměř žádný význam, ale pokud už autor sám rozčlenil knihu do nějakých logických celků, zcela jistě by audioknize neublížilo, kdyby jeho dělení zachovávala.