O finském přátelství a jedné lišce

recenze, Kristína Halaganová, 22.09.2021
Les oběšených lišek
V chatě hluboko v lesích se sejdou zločinec, alkoholik a stařenka. To není začátek vtipu, ale ústřední zápletka knihy finského spisovatele Arto Paasilinny, Les oběšených lišek. Příběh se točí kolem tří rozporuplných osobností, které shoda okolností a hra osudu přiměly, aby společně strávily několik měsíců v srdci laponské divočiny. Právě zde, v úzkém kontaktu s přírodou, kterou představuje především ochočené lišče Pětistovka, se snaží uniknout před svými démony, dávnými kumpány a pracovníky z domova důchodců.
Příznačným rysem próz tohoto dnes již nežijícího humoristy je zručné propojování všech oblíbených motivů severské literatury. Ve svém vyprávění rád balancuje na pomezí dramatu, kde odhaluje křehkost lidských životů a situačního, občas až černého humoru. Nebojí se ironie a nadsázky, svým postavám dodává místy až absurdní rozměry, ale zároveň je pořád píše dostatečně realisticky na to, aby dokázaly vzbudit emoce.

Audioverze této úspěšné novely vyšla v nakladatelství OneHotBook v režii Jitky Škápíkové. Hlasy hlavním protagonistům propůjčili hned čtyři herci: David Novotný namluvil majora Remese, Jan Zadražil hraje zloděje Oivu Juntunena, Libuše Švormová stařenku Nasku Musnikoffovou a Petr Jeništa se objevil v roli policisty Hurskainena. Právě různorodá paleta hlasů a projevů ústředních postav je největším pozitivem této audioknihy. Každý ze čtyřky interpretů odvedl pozoruhodnou práci, proměnil papírové postavy v dýchající lidi se specifickými povahami. Posluchač, podobně jako čtenář předlohy, se tak dokáže s protagonisty jednoduše ztotožnit a prožívá s nimi všechna jejich dobrodružství téměř na vlastní kůži. I když je nevidí, cítí mezi nimi chemii a prohlubující se přátelství. Ke konci knihy, kdy se tón příběhu dramatizuje, se vciťuje do hrdinů a sdílí s nimi i tragické momenty příběhu.

Především Libuše Švormová je v roli Nasky, vlídné stařenky, která žije sama se svým kocourem a musí utíkat před nespravedlivým systémem, velmi přesvědčivá. Na jedné straně působí křehce a zranitelně, na té druhé se v ní objevuje vzpurná povaha člověka, který si nenechá nic líbit. Také ostatní herci však odvedli výborné výkony. Příkladem mohou být rozhovory mezi majorem Remesem a Oivou Juntunenem na začátku novely, kdy si ještě navzájem nevěří a každý z nich předstírá, že je někdo jiný. Konfrontace je jiskrná a plná milých i komických momentů.

Paasilinnyho knihy obecně trpí jedním menším neduhem – příběhy bývají často popisné a dialogy tvoří jen nepatrnou část vyprávění. Kvůli tomu pak můžou občas připadat čtenáři nezáživné nebo monotónní. I tuto drobnost však dokázala čtyřka herců v audioknize lehce odstranit. Vzhledem k tomu, že příběh je každou chvíli vyprávěn jiným hlasem, v závislosti na tom, koho z hrdinů se právě týká, udržuje si pořád posluchačskou pozornost.

Osvěžující a svým způsobem vtipná je i hudební vsuvka, která odděluje jednotlivé kapitoly. Ústředním zvukovým motivem pro knihu se totiž stala Ievan Polka, notorický známá finská lidová píseň.
Les oběšených lišek ve své audio verzi je svižný příběh s několika zajímavými myšlenkami a příjemným hereckým ansámblem. Díky umné režii a skvělým výkonům vyprávění posluchače pohltí a až do samotného závěru ho nenechá vydechnout.