Zpět

Od čistoty a naivity k šílenství a paranoii

recenze, , 14.10.2021
Obraz Doriana Graye
Legendy. Toto prosté a všeříkající označení nese unikátní řada audioknih, kterou vydává nakladatelství Tympanum. Dosud v ní vyšlo už přes dvacet děl předních českých i světových spisovatelů – Steinbeckovo O myších a lidech, Orwellova Farma zvířat, Válka světů H. G. Wellse či Hrabalovy Slavnosti sněženek nebo Dykův Krysař. Jedním z posledních titulů je i zvuková podoba Obrazu Doriana Graye, jediného románu Oscara Wilda.
Wildův mnohovrstevnatý příběh o zvláštním muži, jehož podivuhodná krása a mladický zjev uchvacuje každého, kdo se s ním seznámí, stejně jako jímá hrůza většinu z těch, kteří se s ním znají blíže, byl již pro své vděčné téma mnohokrát zpracován. Existuje velké množství filmových i divadelních adaptací a samozřejmě nelze opomenout ani několikeré zpracování zvukové. Už v roce 1980 byla natočena (a 2009 vydána) například rozhlasová dramatizace Barbory Fajtlové s Miroslavem Masopustem (Dorian), Jiřím Adamírou (Henry Wotton) a Františkem Němcem (Basil Hallward), pod režijním vedením Jana Lormana. Ta ve velké míře pracuje s prolínáním klasických dialogů a vnitřních monologů, které dokreslují atmosféru a zejména prohlubují charaktery jednotlivých postav. Bohužel, byť je dílo po obsahové a interpretační stránce velice zdařilé, nahrávka je poněkud poplatná době vzniku, zvukově je zašuměná a v některých případech i těžko srozumitelná.
 
Tvůrci nejnovějšího zvukového zpracování Obrazu Doriana Graye pracovali (stejně jako autorka rozhlasové dramatizace) s nestárnoucím a již několikrát vydaným překladem Jiřího Zdeňka Nováka, který ctí Wildův rukopis a dává si zaležet na barvitém popisu prostředí i pocitů. I z tohoto důvodu je jeho překlad přímo ideální pro audioknihu. Posluchači jsou tak (nejen) díky němu pohlceni atmosférou tohoto zvláštního příběhu, který nutí k zamyšlení nad vlastním životem. Svůj podíl na tom jistě má i zdařilá interpretace.
 
Ivan Lupták nepatří mezi často volené narátory, režisérka Alexandra Bauerová však s jeho obsazením prokázala výborný čich na herce. Luptákův hlas je velice příjemný na poslech a jeho projev je přesný bez jakéhokoli zaváhání. Pro každou z postav našel herec vhodnou polohu, kterou se mu daří držet až do konce. Nejvíc si však „vyhrál“ s postavou titulního hrdiny. Jeho Dorian je zpočátku tichý příjemný mladík, následně se z něj stává úskočný, lstivý a zlý muž – tato poloha dosáhne svého vrcholu při konfrontaci s Basilem Hallwardem. Třetí interpretova poloha značí Dorianovo počínající šílenství a paranoiu. Tuto hlasovou a charakterovou proměnu zvládl Ivan Lupták naprosto s přehledem a bezesporu tak audioknihu svým výkonem pozvedl.
 

Přestože nakladatelství Tympanum v anotaci audioknihy láká posluchače na autorskou hudbu Ondřeje Brouska, je její funkce překvapivě omezena pouze na oddělení jednotlivých kapitol. Brousek však aranžmá zcela přizpůsobil příběhu a postupně, jak se mění Dorian, se hudba stává temnější a hrozivější. Tato skutečnost povyšuje hudbu z pouhého předělu na plnohodnotnou součást audioknihy. Ve spojení s interpretací Ivana Luptáka a překladem Jiřího Zdeňka Nováka tak vzniklo vynikající dílo, které se posluchačům zaryje pod kůži.