Virtuózní severské drama

recenze, , 16.03.2015
Paganiniho smlouva
Na palubě lodi je nalezena mrtvá dívka s mořskou vodou v plicích. Utopila se a někdo ji z vody vytáhl? Policejní komisař Joona Linna si nemyslí, že půjde o banální případ. Na lodi byli původně ještě další dva lidé, po kterých se slehla zem. Sestra utonulé, aktivistka Penelope Fernandezová, a její přítel Björn. Co se s nimi stalo?
Přibližně v tutéž dobu je na jiném místě ve Stockholmu nalezeno tělo oběšeného šéfa švédského úřadu ISP, kontrolujícího vývoz vojenského materiálu a zbraní. Na jeho místo nastupuje Axel Riessen, někdejší dětský houslový génius, který ale trpí kvůli dávné tragédii. Dříve ho přirovnávali k Paganinimu, houslovému virtuosovi, jež prý své nepřekonatelné umění získal díky smlouvě s ďáblem. Joona Linna se krok za krokem blíží k rozluštění obou záhad, k čemuž snad vede jediný klíč – ten houslový. Znamená uzavření Paganiniho smlouvy smrt?

Lars Kepler, což je pseudonym manželského páru švédských autorů, si úvodními událostmi pouze rozehrál předehru k mnohem závažnějším a děsivějším událostem, například pro nemilosrdné pronásledování dvojice postav chladnokrevným vrahem, požáry a únosy. Autoři Alexandra Coelho Ahndorilová  a Alexander Ahndoril započali sérii detektivek případem Hypnotizér, po němž následovala právě Paganiniho smlouva. Ta si sice musela na své audioknižní zpracování počkat až jako čtvrtá v pořadí, ale čekání stálo za to. OneHotBook opět posadilo za mikrofon Pavla Rímského, který se osvědčil i u předešlých dílů řady. Jeho hlas perfektně odráží krutost a nemilosrdnost, s jakou postupuje najatý zabiják, který s děsivou důsledností a naučenými způsoby zametání stop směřuje krok za krokem ke svému strašlivému cíli.

Paganiniho smlouva není pomalu plynoucí psychologickou detektivkou. Naopak, i když zde hraje roli uvažování pachatele i jeho obětí, jde veskrze o napětím překypující strhující thriller, který posluchače nenechá ani na chvíli odpočinout. Velmi bohatý děj, který sleduje několik vrstev příběhu, které se průběžně propojují, dokáže zaujmout mnoha nečekanými momenty. Občas se v příběhu vyskytnou drobné nelogičnosti, ale jako celek funguje tento román dobře.

Protože se příběh dotýká houslistů, včetně nejslavnějšího z nich, Niccoly Paganiniho, doplňují vyprávění kromě tradičně tajemných hudebních motivů i variace na téma z geniální skladby Capriccio č. 24. Kvalita zvukové složky je vynikající a i vyprávění Pavla Rímského se poslouchá snad ještě lépe, než u předchozích dílů. Jeho nádherná barva hlasu a fakt, že děj je vyprávěn v přítomném čase, dokáže posluchači vyvolat pocit mrazení v zádech zejména v pasážích, když se hrdina ocitá v krajní situaci a ze tmy slyší jen zvuky kradmých kroků. Leckdo pak má pocit, že stojí komisaři po boku a že vrah je takřka na dosah ruky.

Téměř dvanáctihodinová četba plyne rychle a posluchač se ani na chvíli nenudí, protože dějových zvratů je i v tomto díle série dost. Autoři vytahují z rukávu nejrůznější triky, kterými pohybují postavami jako šachovými figurkami na desce. Hnacím motivem pro zločince je ziskuchtivost a jejich zbraní jsou ty nejděsivější noční můry jejich potenciálních obětí. Spolu s Písečným mužem lze zařadit Paganiniho smlouvu k silnějším momentům řady a milovníci chladných severských krimipříběhů by ji tak neměli opomenout. Chytí vás a nepustí, taková je Paganiniho smlouva, kterou nemusíte ani podepsat, a přesto jste navždy ztraceni.