Po Česku s Ladislavem Špačkem

recenze, Andrea Morkusová, 25.10.2021
Dědečku, vyprávěj o Česku
Nakladatelství Témbr vydalo další audioknihu známého mistra etikety Ladislava Špačka. Tentokrát se však nejedná o lekci správného chování pro dospělé, nýbrž o volné pokračování příběhů pro děti s názvem Dědečku, vyprávěj o Česku, jež vás během poslechu přenese na pozoruhodná místa, která se navždy zapsala do naší historie.
Bývalý tiskový mluvčí prezidenta Václava Havla se tak po odborných knihách pro dospělé (poslední z nich s názvem Byznys etiketa a komunikace vyšla audioknižně letos v červenci) vrací k volné sérii příběhů pro děti. V ní se znovu setkáváme s trpělivým dědečkem a jeho zvídavou vnučkou, v nichž snadno rozpoznáme samotného Ladislava Špačka a jeho skutečnou vnučku Viktorku. Ačkoliv to není v audioknize explicitně řečeno, bude vám z poslechu brzy jasné, že vypravěč všechna prezentovaná místa nejen osobně navštívil, ale navíc je velmi dobře zná i z pohledu jejich role v českém historickém kontextu. Se zaujetím tak líčí dávné legendy, historická fakta i mnoho dalších zajímavostí a perliček.

Audiokniha Dědečku, vyprávěj o Česku působí autenticky i díky faktu, že ji Špaček nejenom napsal, ale sám také celou (jak už je u něj zvykem) namluvil. Snadno se tak může stát příjemným poslechem pro ukrácení dlouhých večerů v teple domova, ale především přímou inspirací při plánování rodinných výletů. S oběma průvodci postupně navštívíme čtrnáct míst či oblastí, mezi nimiž nechybí památná hora Říp, Máchův kraj, Macocha, Litomyšl či Babiččino údolí. Vystřídáme několik dopravních prostředků i výchozích míst a dětem se sem tam během poslechu dostane i jednoduché lekce společenského chování, kterou využijí v běžných situacích, jako je cestování, placení útraty či návštěva restaurace.

Jednotlivé kapitoly audioknihy jsou relativně krátké (od 8 do 35 minut) a snadno tak zaujmou velké i malé posluchače. Díky podrobným výkladům z historie audiokniha primárně cílí na starší děti, než tomu bylo u předchozích dílů, mnohému se z ní přiučí ale i leckterý dospělý. Po vzoru Viktorky, která si během celého prázdninového dobrodružství vede cestovní deník, může být poslech i skvělou inspirací pro zápisky z cest a podnětem k hledání dalších informací.

Ačkoliv je většina příběhů pečlivě naplánovaná a výklad bezchybný, neváhá v nich Špaček občas přiznat i vlastní přešlap, jako je například zapomenutý svetr pro vnučku během výletu do Punkevních jeskyní. Dočkáte se i autentického zpěvu (což se vám v jeho distingovaných knihách pro dospělé opravdu jen tak nepoštěstí) či humoru na vlastní účet. Příjemný lehký tón celé audioknihy podporuje i Viktorčina zvídavost a neobyčejná ochota a trpělivost dědečka vyprávět své vnučce za všech okolností. Atmosféru dobře dokresluje také jemná vybrnkávaná melodie a velkým plusem jsou i přehledně pojmenované názvy kapitol.

Po poslechu budou možná někteří rodiče králi etikety závidět jeho úžasně zvídavou vnučku a děti zase Viktorce zcestovalého a moudrého dědečka v roli průvodce a vypravěče. Každopádně ale není proč zoufat. Inspirace na výlety do historie i mimo ni najdete při poslechu audioknihy více než dost.