Co vyprávěl pan přednosta

recenze, , 06.03.2014
Pohádky pana přednosty
Mašinky, vláčky, koleje, pára, nádraží, semafory, výhybky, výpravčí, píšťalky… to všechno fascinuje už několik generací dětí, zejména malých kluků. Tomáš či Veselé vláčky z Chuggingtonu se úspěšně prohánějí televizní obrazovkou i policemi hračkářství, až je někdy obtížné před nimi uskakovat. Na knižních pultech jsou k dispozici nová a nová vydání leporela O veselé mašince s obrázky Zdeňka Milera, Naumanových Pohádek o mašinkách s kouzelníkem Zababou nebo novějších Kahounových pohádek O mašinkách.
Loni se tyto literární řady rozrostly hned o dva železniční tituly pro děti, které vydalo nakladatelství Junior: Pohádky pana přednosty a jejich pokračování Pohádky přednosty Drahoráda - obě knihy z pera Roberta Drozdy. V knihkupectvích je bylo možno jen těžko přehlédnout nejen kvůli jejich podélnému formátu, ale především díky ilustracím Jiřího Boudy. Čtenář, který se v krámě nechal jeho kresbami zlákat, ale jistě nezalitoval ani doma - Drozda své pohádky napsal srozumitelně, poutavě a vtipně. Aby také ne - jako bývalý výpravčí a muž s chlapeckou duší, dokáže vyprávět o vláčcích dlouze a zajímavě.

Šest příběhů z knižních Pohádek pana přednosty vydal Audioberg na jednom CD jako audioknihu. V režii Jana Jiráně je vypráví Josef Somr a přidává další hodnotu - laskavý hlas. V jeho podání se mohou malí i větší posluchači seznámit s přednostou Drahorádem - pohádkovým dědečkem, který svým vnoučatům vypravuje nejroztodivnější příběhy, které se u dráhy mohly stát ať už jemu samému, nebo jeho kolegům. Povídání to jsou někdy poučná, často napínavá a téměř vždy úsměvná. Josef Somr je podává s rozvahou, klidem a, jak už zmíněno, s laskavostí a porozuměním.

Audioberg věnuje svým titulům nadstandardní péči a nejinak je tomu i u Pohádek pana přednosty. Podobně jako u CD Emil a detektivové, které vyšlo o několik měsíců dříve, jsou i Drozdovy pohádky opatřeny výpravným bookletem s mnoha Boudovými ilustracemi převzatými z knihy, detailními fotografiemi modelových kolejišť a slovníčkem železničářského slangu. Menší děti si tak mohou při poslechu prohlížet obrázky, ty větší si přečtou co je to baucuk, manipulák nebo adjunkt. Šedesáti šesti minutovou nahrávku provází původní hudba Petera Bindera a zvuky železnice. Obého je užito v rozumné míře, takže vlastní vyprávění není rušeno, ale vhodně doplněno.

Pokud zvažujete, jaký dárek pořídit svým potomkům, jsou Pohádky pana přednosty od Audiobergu jednoznačně správnou volbou. Rozumná stopáž jednotlivých příběhů i celého CD zaručuje, že se malý posluchač nestihne začít nudit.