Urvané ucho od džbánu

recenze, , 01.05.2015
Pohádky pro neposlušné děti
Milé děti, odmlouváte, žalujete, mlaskáte a srkáte, dloubáte se v nose, nechcete se mýt anebo jste tak líné, že nedokážete za celý den vylézt z postele? Jestli ano, tak s tím ale honem rychle přestaňte, protože to s vámi skutečně špatně dopadne. Ptáte se proč a jak? No, můžou vám zašít pusu, zdřevění vám jazyk, osedlá si vás dědeček a vy s ním odjedete neznámo kam, zavřou vás do prasečího chlívku anebo budete mít nos jako okurku. A jak k tomu všemu mají přijít vaši rodiče, kteří se o vás tak přepečlivě starají? Co, že se tomu smějete a že vás maminka s tatínkem nedají? Cha, vaši rodiče budou většinou šťastní, když se vás zbaví. Tak, a máte to!
Léčit podobné dětské neduhy a choroby se snažila už paní Láry Fáry v knihách Betty MacDonaldové. Zatímco tam se jí to dařilo, v knize Dušana Taragela, Pohádky pro neposlušné děti a jejich starostlivé rodiče, tomu tak není. Jeho vtipné a dobře vypointované příběhy nekárají, nenabádají, pouze s notnou dávkou černého humoru ukazují přetečený pohár trpělivosti v rozmanitých absurditách. Řada z dospělých se nad tímto přístupem může pozastavit – vždyť to děti akorát poleká, nicméně je tomu právě naopak. Groteska spojená s horou humorných nesmyslů, která je vyhnaná do hrůzostrašných rozměrů, malé čtenáře skvěle pobaví.

Kniha se záhy po svém vydání stala bestsellerem pro slovenské a české čtenáře. Povšimlo si toho vydavatelství Supraphon a připravilo v roce 2006 její první část s deseti kratšími příběhy. Režisér nahrávky se obklopil vskutku výtečným týmem, z jehož členů nesmíme opomenout interpretku Aňu Geislerovou, zvukaře a autora hudby Daniele Fikejze. Aňa Geislerová se v nahrávce s tímto humorem doslova ztotožnila. Každé pronesené slovo má zde svůj význam, hravě a zábavně imituje rodiče, učitele, doktory, ječícího ředitele školy i prapodivná stvoření. Zvukař s její pomocí obohatil vyprávění rozličnými zvukovými efekty, mezi něž patří jemná úprava interpretčina hlasu např. při tvorbě učitelek. Nechybí zde ani doprovodné zvuky srkání či řvaní malých dětí. Tyto efekty zde nejsou použity k tomu, aby text bezcílně kopírovaly, slouží k většímu pozvednutí humornosti celého příběhu a k dokreslení už tak báječné atmosféry. Pozadu nezůstává ani hudba – Fikejzovy skladby žalují, mlaskají, brblají, rozbíjejí, apod.

O devět let později se zmíněné vydavatelství rozhodlo natočit další pokračování se třemi delšími příběhy a jednou kratší pohádkou. Bývá jakýmsi nepsaným pravidlem, že druhý díl po časové odmlce většinou nedokáže ve stejném duchu navázat na ten první. Zde to ale rozhodně neplatí. Aňa Geislerová se svého úkolu zhostila ještě s větším hereckým nasazením, než tomu bylo u předchozí části, zvukové efekty se rozšířily o rozdělení dialogů do levého a pravého kanálu a hudební složka stejně věrně doprovází děj. Jedinou drobnou výtkou je nemožnost pořídit si druhý disk samostatně. Ten totiž vyšel pouze s první částí v jednom kompletu.

Audiokniha Pohádky pro neposlušné děti přímo vybízí k rodinnému poslechu. Proto rodiče, zapomeňte na chvíli na svoje problémy a odvažte se spolu se svými zlobidly. Užijete si s nimi dvou a půl hodinovou náruč nespoutané zábavy!