Pocta Josefu Somrovi

recenze, , 14.04.2014
Povídky a příběhy
Čerstvý držitel Ceny Thálie za celoživotní mistrovství v činohře, pan Josef Somr, slaví 15. dubna 2014 své osmdesáté narozeniny. Jeho jméno je zárukou té nejvyšší herecké úrovně v divadle, filmu i televizi. Neméně znám je i rozhlasovým a audioknižním posluchačům. Přednesového umění Josefa Somra využili snad všichni větší audioknižní vydavatelé. Načetl historické romány, společenskou prózu, pohádky, horory, detektivky, duchovní literaturu, díla českých i světových autorů, jednohlasé četby i rozsáhlé dramatizace - jen obchod Audioteka.cz má v nabídce na padesát titulů, pod nimiž je Josef Somr interpretačně podepsán.
Oslavit takto významné životní jubileum takto významného českého herce se patří a Popron Music se rozhodl učinit tak vydáním CD s výběrem šesti krátkých příběhů, které u něj v předchozích letech vyšly. Jde skutečně jen o zlomek Somrovy audioknižní interpertace, o malou ukázku toho, co natočil pro jediného vydavatele v uplynulých čtyřech letech. Povídky a příběhy si v žádném případě nedělají ambice zmapovat celou šíři Somrovy práce pro auditivní umění, jsou spíš jakýmsi samplerem s ukázkami již vyšlého, jakýmsi lákadlem pro audioknižní váhavce.

Povídky a příběhy otevírá třiadvaceti minutová ukázka z rozsáhlého projektu Osudy dobrého vojáka Švejka, který od roku 2009 v produkci AudioStory vycházel právě u Popron Music. Celkem na dvaceti CD tehdy Švejkovy příhody interpretovalo deset českých herců a Josef Somr byl prvním z nich. Zasáhnutí dobrého vojáka Švejka do světové války je úplným úvodem celého románu a tak, zcela logicky, bylo vybráno i pro otevření CD Povídky a příběhy.

Následuje čtveřice kratších příběhů: povídka Červen z 2CD Proč jsem nechodil na Alexandrovce Františka Nepila, úryvek z Vánoční koledy Charlese Dickense, text Jaroslava Majora Vánoce z tématického CD Vyprávění o vánočních zvycích a tradicích s koledami a miniatura Před prvním přikázáním… ze Somrova autorského vyprávění Deset přikázání. Poslední a nejdelší ukázkou z audioknižního repertoáru Josefa Somra je povídka Čintamani a ptáci z Čapkových Povídek z jedné a druhé kapsy, které pro Popron Music načetl spolu s Ladislavem Mrkvičkou a Stanislavem Zindulkou.

Jak už zmíněno, sbírka Povídky a příběhy je spíše pozorným dárkem k životnímu jubileu Josefa Somra, než reprezentativní sondou do jeho audioknižní tvorby. Není zde například zastoupena jediná pohádka, i když se nabízí některá z Devatera Karla Čapka nebo úryvek z Karafiátových Broučků, které Popron Music rovněž vydal. Zajímavé by jistě bylo zařazení ukázky z loňského Panoptika hříšných lidí města pražského, v němž Somr ztvárnil roli rady Vacátka. Rozsah jednoho CD, který Povídky a příběhy mají, ovšem takové rozšíření nedovoluje a tak posluchačům nezbývá, než si poslechnout další audioknižní tituly s interpretačním podílem Josefa Somra samostatně.

Poděkujme Popron Music za příjemnou výběrovou audioknihu, Josefu Somrovi popřejme mnoho zdraví a tvůrčího elánu a posluchačům ještě mnoho rolí, které pro jejich uši nastuduje.