První Přemyslovská epopej

recenze, , 22.12.2014
Velký král Přemysl I. Otakar
Popularizátory českých dějin jsou ve zvukové podobě především rozhlasové Toulky českou minulostí, které přibližují významné události a dobové reálie od počátku osídlení našeho území až do 20. století. Vlastimila Vondrušku známe spíše jako autora historických detektivek převážně ze středověku. Audioknižní svět však zatím opomíjel jeho další díla, což právě napravilo vydavatelství Tympanum uvedením první části jeho románové ságy Přemyslovská epopej.
Čtyřdílná románová freska zachycuje osudy posledních přemyslovských vladařů. První díl líčí životní cestu krále Přemysla Otakara I. V době jeho mládí zuřily mezi jednotlivými členy přemyslovského rodu vážné spory a také vztahy mezi císařem a českými knížaty nebyly nejlepší. Přemyslova strastiplná cesta vede vzhůru až na vladařský stolec. Jeho šikovné kličkování a politické úspěchy přinášejí panovníkům českých zemí dědičný královský titul, což otevírá další možnosti rozkvětu v následujících desetiletích. Kromě politických šachů, v nichž Přemysl několikrát změní stranu, kterou podporuje, zachycuje Vondruška i soukromý život jednoho z našich nejslavnějších panovníků. Zvláštní pozornost je věnována peripetiím jeho prvního manželství a důvodům druhého sňatku. Co nepopisují historické prameny, to si autor s jistou dávkou licence domýšlí.

O to, aby se nahrávka KTN z roku 2013 dostala k širšímu posluchačskému publiku, se postaralo vydavatelství Tympanum v rámci edice Načteno. Jan Hyhlík, kterému byla svěřena role vypravěče příběhu, působí věrohodně jako dobový kronikář, zachycující příběh jednoho z velkých králů své země. Jeho hlas je příjemný, příliš se nesnaží tlačit na pilu a postavy od sebe výrazně odlišovat, což by v záplavě osob, které se v románu vyskytují, ani příliš nešlo. Pokud si však dá posluchač pozor, v dění se neztratí a ani mu nepřijde, že audioknihu nenačetl některý ze slavných herců. Alespoň v rámci audioknih určených původně pro nevidomé jde v případě projevu Jana Hyhlíka o velmi slušný výkon. Více než 25 hodin mluveného slova znamená notnou porci české historie, jmen a událostí, takže trochu zamrzí chybějící hudební předěly mezi jednotlivými částmi knihy. Alespoň drobné odlišení kapitol či větších celků by mělo být samozřejmostí.

Někteří kritici Vondruškovi vyčítají drobné přehmaty a anachronismy, ale běžný čtenář si podobných věcí mnohdy vůbec nevšimne a spíše se nechá unášet poutavě vyprávěným příběhem. Napsat čtivě tak rozsáhlé dílo vyžaduje um a dar, který nedostal do vínku každý druhý. Proto pokud jste si třeba neoblíbili Vondruškovy detektivky, dejte šanci Přemyslovské epopeji. Působí přirozeněji, přitom neméně napínavě a autor zde na větší ploše ukazuje, že mezi současnými tvůrci historické literatury má své místo.

Tympanum díky výkonu Jana Hyhlíka může sklidit úspěch u těch, kteří před listováním šestisetstránkovou knihou dávají přednost poslechu. Zkuste si dát Vondruškův román namísto objemného tištěného vydání, které se vejde jen do batohu, pouze do mobilu. Ten strčíte do kapsy a se sluchátky v uších se snadno ponoříte do rozbouřených vln středověkého českého království i v tramvaji či metru. Velký král za zkoušku určitě stojí i těm, které dějepis ve škole příliš nebavil. Kromě zábavy a napětí je v ceně i kupa vědomostí z dějin našeho státu.