Audiokniha plná příšerných příběhů vánočních

recenze, , 16.12.2015
Příšerné příběhy vánoční
Audioknihy pro děti a mládež jsou u nás tradičními a posluchačsky vděčnými tituly. Byznys s dětským zákazníkem se nevyhnul ani této oblasti a tak je na trhu nepřeberné množství klasických pohádek v mnoha nastudováních a v různých zpracováních, vydařených i těch, které je lépe neslyšet.
Ale nejen Němcovou, Erbenem a Kubínem je dítě živo. Audioknižní vydavatelé rádi sahají po titulech současných spisovatelů, aby je převedli do zvukové podoby. Mladí čeští posluchači, tak mají možnost slyšet například perfektně provedená audioknižní zpracování sérií o Doktoru Proktorovi, Deník malého poseroutky nebo například fantasy Odkaz Dračích jezdců. Produkci pro mládež se věnuje většina audioknižních vydavatelů a lze s potěšením vysledovat, že se tak začasté děje s rozvahou a v profesionálních podmínkách.

Podobně ke svému novému titulu Příšerné příběhy vánoční přistoupilo vydavatelství Tympanum, když pro režii oslovilo Dimitrije Dudíka a k interpretaci přimělo Ladislava Freje. Tito dva profesionálové dokázali dodat knižní předloze, která vyšla nedávno na Velký knižní čtvrtek, více než obstojnou zvukovou podobu. V audioknize vše funguje jak má a tak připomínky mohou být pouze subjektivní. Například, že hudba Petra Mandela mohla v nahrávce zaznít častěji, mohla podtrhávat dramatické scény či dotvářet atmosféru vyprávění. Takto zůstalo jen u její role doplňkové, kdy odděluje jednotlivé kapitoly.

Těch je celkem sedm, stejně jako v knize. Její autor Chris Priestley jí navázal na své předešlé Příšerné příběhy strýce Montaguea, Příšerné příběhy z Černé lodi a Příšerné příběhy z temného tunelu. Všechny vyšly česky u nakladatelství Argo. Příšerné příběhy vánoční jsou první z této řady, které byly zpracovány do zvukové podoby a pokud trh dá, mohou snad posluchači doufat, že se dočkají i ostatních knih. Příběhy jsou totiž velmi poutavě napsané, dostatečně strašidelné a ostatně i poučné, takže pro odrostlejší děti, či mladé dívky a chlapce, je nelze než doporučit.

Snad by ale bylo vhodné, a tím se dostávám k druhé mé subjektivní poznámce, zvážit pro případné další tituly série angažmá Ladislava Freje. Nemohu sice tuto audioknihu otestovat na dětech té věkové skupiny, pro kterou je určena, ale mně osobně připadala interpretace nepřiměřená. Frej je bezesporu profesionál a dokázal to už v mnoha rozhlasových i audioknižních pracích, přesto si umím pro Příšerné příběhy vánoční představit jiný hlas – mladší a ne tak naléhavý. Patrně se ale v mém pocitu odráží již zmíněná nedostatečnost hudební složky – příběhy jsou bez ní poměrně komplikované a i když interpret bravurně zvládá gradaci děje, stalo se mi několikrát, že jsem se v jeho projevu nedokázal dost dobře zorientovat.

Mé pocity ale nic nemění na faktu, že Příšerné příběhy vánoční jsou velmi dobrou audioknihou, která k mladým posluchačům přichází v ten pravý, totiž předvánoční čas. Veliké plus má vydavatelství Tympanum i za to, že sáhlo po aktuální knižní novince – takových počinů přibývá a lze kvitovat, že se stále častěji vedle klasických papírových knih objevují na pultech i jejich zvukové verze.