Koloběh v povětří

recenze, , 02.07.2015
Proč má kos žlutý nos?
Jako malý chlapec se rád toulával romantickou krajinou nedaleko vesničky Ostružno kousek od Jičína a přál si, aby tu mohl jednou bydlet. Svůj sen si splnil později, když zde, už jako dospělý zvěrolékař, zakoupil malý domek v blízkosti rybníka Čeperky.
Zvěrolékař měl dvě děti, Marka a Vlaďku. Zatímco Marek kouzlu krajiny příliš nepropadl a dával přednost spíše počítači, jeho mladší sestřička si toto místo okamžitě zamilovala a hned se začala živě zajímat o spoustu věcí, týkajících se ptáků. Tatínek jí rád na všechny otázky odpovídal a svá vyprávění často doplnil ptačí pohádkou. Vlaďka se tak například dozvěděla proč má kos žlutý zobáček, proč kukačka snáší vajíčka do cizích hnízd, jak se to má s odlétáním zpěváčků do teplých krajin, nebo i to, proč si čápi stavějí hnízda blízko lidských obydlí. Nezůstalo ovšem jen u povídání. Vlaďka otci pomáhala při kroužkování pařátků, vyráběla krmítka a podívala se i do ptačí nemocnice.

Kromě této dějové linie se v knize Proč má kos žlutý nos vášnivého ornitologa, obdivovatele přírody, horolezce, fotografa a veterináře Vladimíra Šoltyse, nachází i druhý příběh, v němž z ptačího pohledu sledujeme život jednoho malého rákosníčka, který podnikne dalekou cestu do Afriky. Oba příběhy se vzájemně prolínají a doplňují a vytvářejí tak velmi zajímavou kompozici, díky níž má čtenář možnost poznat cyklus ptačího života od vylíhnutí z vajíčka přes postupný vývoj mláďat až do jejich dospělosti.

Vladimír Šoltys před několika lety napsal tuto knížku pro svou dceru a věnoval ji svým přátelům v několika exemplářích. Na doporučení ornitologické společnosti se jeho textu chopilo brněnské nakladatelství Edika, zaměřující se na didaktické tituly pro děti i pro dospělé, a ve skupině Albatros Media jej v roce 2014 vydalo.

Součástí knihy je CD obsahující všechny ptačí pohádky v interpretaci Arnošta Goldflama. To, že je Goldflam skvělým vypravěčem, se potvrdilo už v prvním ročníku ankety Audiokniha roku. Hravě si poradil i s tímto titulem. S porozuměním na posluchače přenesl lásku k přírodě, hlasově od sebe odlišil všechny postavy a přitom nijak nepřehrával.

Zvuková nahrávka sice obsahuje jen zlomek knihy, přesto je její nedílnou součástí a výtečným bonusem. Posluchač si tak aspoň na chvíli může představit, že i jemu Vlaďčin tatínek vypráví pohádky a přitom si může prohlížet pěkné ilustrace Petity Kůsové, zobrazující kromě ptáků a lidí i překrásnou krajinu. Titul Proč má kos žlutý nos pohladí po duši děti i dospělé a přitom je i něčemu naučí.