Putování labyrintem světa aneb Pocta J.A. Komenskému
Jan Amos Komenský. Jméno, které znají všichni, kteří prošli českým základním školstvím, a zároveň autor, kterého podvědomě řadíme někam do pravěku a jehož dílo by nám většinově nepřišlo na mysl číst.
Ono ani není příliš divu, protože málokdo bude mít trpělivost prokousávat se větami tohoto typu:
„Když jsem v tom věku byl, ve kterémž se lidskému rozumu rozdíl mezi dobrým a zlým ukazovati začíná, vida já rozdílné mezi lidmi stavy, řády, povolání, práce a předsevzetí, jimiž se zanášejí, zdála mi se toho nemalá býti potřeba, abych se dobře, ke kterému bych se houfu lidí připojiti a v jakých věcech života tráviti měl, rozmyslil.“
Přesto je Komenský nejen tématem maturitních otázek, ale jeho t
exty jsou i po čtyř stech letech po svém vzniku stále inspirativní a myšlenkově pronikavé. Za každý pokus Komenského dílo jakkoli přiblížit současnému čtenáři, je tedy záhodno udělat si zápis v pomyslné knize dobra. Přitom není pochyb, že podobných pokusů zas tolik není: pokud si prohlédneme tituly českých nakladatelství nebo třeba seznam rozhlasových pořadů, najdeme obrovské množství knih a titulů
o Komenském, ale samotného Komenského pomálu.
Autor knížky
Putování labyrintem světa. Pocta učiteli národů Janu Amosi Komenskému Michal Vaněček je profesí IT inženýr a jeho knihy jsou psané průzračně prostě a přímočaře jako dobře odladěný programový kód. Zpracovává zde dvojici Komenského děl, známý
Labyrint světa a ráj srdce (1631) a
Regulae vitae (
Pravidla života, 1645), drobný spisek, který podle tehdejšího zvyku sepsal pro svého žáka, mladého polského šlechtice Kristiána Kochlewského jako písemnou památku na své pedagogické působení.
A rovnou musíme říct, že se v případě této vtipné a vlastně i dobrodružné knížky nelze pohybovat pouze v rovině otázky, jak
přiblížit klasické dílo naší zhýralé současnosti, přestože i tuhle funkci plní výtečně. Musíme se totiž pozastavit u mnoha nápadů nebo třeba jen zábavných vtípků, které Komenského dávné spisy
aktualizují do podoby, která reflektuje svět dneška. Jakoby si autor v průběhu svého psaní mnohem víc než jednotlivé pasáže Komenského
Labyrintu a
Regulí uvědomoval důležitost otázky „jak by Komenský popsal dnešní dobu, kdyby měl tu možnost žít o těch zhruba čtyři sta let později“. Vaněček osvědčuje
hlubokou znalost Komenského myšlení a předkládané aktualizace nejsou nepředstavitelné – naopak tvoří základ jakéhosi dialogu, který autor s Komenským vede a který umožňuje podobným způsobem takový dialog vést i čtenáři, dokonce čtenáři nepoučenému. Takže se může v nějaké fázi četby či poslechu Vaněčkova vyprávění dokonce stát, že čtenář či posluchač sáhne po originálu.
Nahrávka titulu malého, ale výrazného vydavatelství Tebenas vznikla v režii a převážně v intepretaci herce a moderátora
Ondřeje Kepky. Ten svůj výrazně modulovaný, avšak příjemný hlas dává plně do služeb textu. Jeho čtení není nudné ani jednotvárné, ale stále je sympaticky civilní. Je slyšet, že Kepka chce číst s důrazem na absolutní porozumění textu, jehož struktuře tak podřizuje dikci, rytmus, hlasitost, výtečně pracuje s pauzou.
Jeho bezvadný výkon doplňuje na několika málo místech neherečka
Jana Netolická v roli Všudybylky, což by bylo osvěžující, kdyby ovšem její výkon nebyl k uzoufání amatérský. Na konci audioknihy pak přijde velký okamžik, kdy se části textu v kapitolách „Rozhovor s Mistrem“ a „Poutník se vrací“ svým nezaměnitelným způsobem zmocní
legenda mluveného slova Alfréd Strejček. Těžce nemocný herec natočil své dva party v sanatoriu Šarlota v posázavské vísce Prosečnice, ale v jeho hlase není slyšet ani únava, ani stáří, jen velká láska ke Komenskému, jehož dílo ho provází celý život.
Zvukovou podobu Vaněčkova textu do značné míry
spoluvytváří ambientní hudba Jaroslava Pejčocha, který jakožto profesionální elektrotechnik a krizový manažer dokazuje, že i amatérský hudebník může stvořit hudební doprovod, který má jak vysokou úroveň, tak příhodný styl. Hudební podkresy a předěly jsou zde využívány v nezvyklé míře a jsou tak nenápadné, že nemají tendenci rušit, ale zároveň natolik zřetelné, že pomáhají jak posluchači v orientaci, tak interpretovi vystihnout okamžitou atmosféru právě čtené pasáže.
Pokud se posluchač rozhodne pro tento titul, nebude zklamán. Ba naopak, v mnohých ohledech ho s touto originální a zvukově perfektně zpracovanou knížkou čekají příjemná překvapení.