Zpět

Na hraně

recenze, , 09.10.2017
Monika Tomanová odjela s manželem Michalem, badatelem v ústavu pro zkoumání totalitní minulosti, na půlroční pobyt do Soulu. Všední běh událostí přeruší nález mužovy účtenky z obskurního hotelu. Aniž by tušila, do jakého řetězce událostí se oba během svého pobytu v Soulu zapletli, vydává se Monika pátrat po tajemství, které před ní manžel ukrývá. Tak začíná román Rudé paprsky severního slunce, který na pozadí desetiletí trvajícího konfliktu dvou polovin kdysi jednotné země vykresluje osudy hrdinů, mimoděk zatažených do mocenského boje mezi svobodou a diktaturou.
Česká autorka, překladatelka a členka výboru Mezinárodního PEN klubu Markéta Hejkalová, má na svém kontě už desítku knih, přesto se však doposud její tvorba se světem audioknih míjela. Až nyní u Tebenas vycházejí Rudé paprsky severního slunce. Pro začátek se sluší říct, že je poměrně obtížné novinku žánrově zaškatulkovat. Příběh psaný v několika rovinách osciluje mezi milostným románem, detektivkou a špionážním thrillerem. Nejvíce se blíží prvně jmenovanému, protože vzájemně propletené vztahy všech postav propojují různé formy vztahů mezi muži a ženami. Kromě ústřední dvojice se děj točí mimo jiné kolem podnikatelky Kamily, záhadné slečny Lee z univerzity či severokorejské uprchlice Song. Kromě nich jsou v prologu představeny i další postavy, které se po zbytek knihy drží v pozadí, aby v závěrečném rozuzlení vyplula jejich role naplno na povrch. 

Nejzajímavěji jsou asi prokresleny vedlejší postavy, zejména paní Song, která se po emigraci z totality musí vyrovnat s naprosto odlišnými nároky, které na člověka klade svobodný svět. Monice i Michalovi oproti ní hlubší prokreslení charakteru chybí. Oba působí spíše jako figurky na šachovnici, kterými táhne kdosi v pozadí. Jeho plány však zkomplikuje nález mrtvoly, díky němuž naberou události rychlý spád a na první poslech trochu roztříštěný děj se zcelí do jediné výsledné linky.
 

Stejně nesourodě jako obě části korejského poloostrova působí na papíře i interpretační dvojice Roman Štolpa a Simona Postlerová. Zatímco hereččin katalog audioknižní tvorby se v posledních letech útěšně zaplňuje, herecké příležitosti jejího kolegy by se daly spočítat na prstech jedné ruky, ačkoliv pro Tebenas několik příběhů natočil i jako režisér. Ve výsledku však rozdílné zkušenosti nejsou příliš znát – Štolpa i přes menší prostor, který mu text prostřednictvím plošších postav nabídl, dokáže vést vyprávění tak, že posluchače nenudí. Svým pomalým a klidným pojetím potěší zejména ty, kteří nevyžadují dramaticky procítěný projev. Toho se ostatně nedočkají ani u Postlerové, která tentokrát kromě zpočátku trochu horlivého tempa čte velmi uvolněně a přirozeně. I způsob jejich interpretace koresponduje s tím, že kniha je spíše milostným příběhem než akční špionážní hrou mocností. 

Nedílnou součást audioknih od Tebenasu tvoří hudební doprovod, tvořený na míru danému příběhu, který na konci tradičně dostává i podobu závěrečné písně v samostatném tracku. Melodie s korejskými motivy přesně dokreslují atypické prostředí, jen jim více sluší postupný náběh než občas razantní nástup ihned po posledním slově interpreta. Svou roli ale plní hudba skvěle, zejména když v rámci kapitoly tvoří předěly dějových linek.

Rudé paprsky severního slunce se v mnoha ohledech pohybují na hranici, ať už jde o dějové umístění mezi dvě poloviny Koreje, či o žánrové neukotvení. Trochu atraktivnější obal by jistě nalákal posluchače na poměrně zajímavý příběh, kterému velmi pomáhá exotická lokace a pojetí audioknihy jako dvouhlasé četby.