S polským knězem do kostela i do hospody

recenze, , 25.02.2020
Postel, hospoda, kostel
Jak se stalo, že se z polského chlapce stal jeden z nejznámějších českých katolických kněží? Na cestu, kterou Zbygniew Czendlik prošel od porodnice po současnost, ale také na přátelství s celebritami a působení v médiích, na názory na tradice, výchovu a papeže Františka, se ptala Markéta Zahradníková. Pro ni to byla první kniha, která si ale brzy po vydání vysloužila jak ocenění Český bestseller roku 2016 v kategorii biografií, tak i Kosmas cenu čtenářů v Magnesii Liteře 2017.
Postel, hospoda, kostel je ale mnohem víc, než jen pouhá biografie. Úseky popisující Czendlikův život jsou prokládány zamyšleními na aktuální témata, občas ve vzpomínkách odskočí k nějaké kuriozitě ze světa šoubyznysu, a právě proto je toto dílo tolik živé a čtivé. Otázky, které Zahradníková klade, zpovídaného nabádají k tomu, aby vyprávěl stále dál.

Vzhledem k proslulosti knihy i samotného Zbygniewa Czendlika nelze nápad na vznik audioknižní verze považovat za převratný. Otázkou však bylo, jak se vydavatel, v tomto případě Supraphon, vypořádá s Czendlikovou nepříliš dokonalou češtinou – i po mnoha letech v Česku má tento kněz stále silný přízvuk a namlouvat, respektive poslouchat tuto více než devítihodinovou audioknihu by nebylo zrovna příjemné ani pro jednu stranu.

Czendlik se tak ujal pouze úvodního slova a v samotné knize jeho úlohu supluje František Kreuzmann, otázky Markéty Zahradníkové načetla Dominika Býmová. Zatímco tato dáma je spíš divadelní a filmovou herečkou a v oblasti audioknih nováčkem, František Kreuzmann má na svém audiálním portfoliu hned několik položek, většinou v rozhlasových dramatizacích. Jeho nespornou výhodou je jen velmi malý věkový rozdíl oproti Czendlikovi, a tak jeho projev působí přiměřeně a uvěřitelně.

Audiokniha Postel, hospoda, kostel se celá nese v pomalé, jakoby kontemplativní náladě, kterou navíc doplňují a podporují jednoduché klavírní melodie mezi kapitolami. Právě v tomto případě není pomalejší tempo na závadu. I když v okamžicích, kdy Czendlik hovoří o všedních věcech svého života, není potřeba tolik času na vstřebání, jsou to právě místa s hlubším poselstvím, kde pozvolné tempo umožňuje posluchači se nad řečeným zamyslet.

Oba vypravěči jsou příjemnými a vhodně zvolenými průvodci, i když je Kreuzmannova úloha proti pasážím Býmové výrazně větší. Je to právě její zvonivý hlas, který posluchače upozorní, že se přesouváme k dalšímu tématu.

Zejména závěr díla opravdu stojí za poslechnutí, i kdyby životopis lanškrounského kněze nebylo vaše vysněné téma. Czendlik totiž v posledních třech hodinách audioknihy rozebírá takzvané novodobé desatero, neboli deset rad papeže Františka pro šťastný život. Oba muži mají na spoustu věcí shodný názor, a tak se může Czendlik s chutí pustit do výkladu Františkových myšlenek. Naštěstí pro nás, posluchače, to dělá způsobem vskutku ekumenickým a má značný potenciál zaujmout i ateisty.