Šepot z lesa slyšeti

recenze, , 28.12.2022
Šepot z lesa
Někdo se před spaním zaposlouchá do zlověstného bublání ústředního topení nebo praskání chladnoucích parket, jiný raději naslouchá Šepotu z lesa. Jsou romány, jejichž názvy nikoho nesvádí k tomu mluvit o nich znovu a znovu. Některé z nich ale dostanou audioknižním vydáním nový rozměr: „Severská krimi už mě nebaví, teď poslouchám Šepot z lesa.“ A to je jedině dobře, jelikož zrovna tahle audiokniha si zaslouží, aby se o ní mluvilo.
Autorkou románové novinky Šepot z lesa je česká novinářka a spisovatelka Kateřina Surmanová. Po absolvování mediálního oboru a studiu teorie a dějin dramatických umění se vedle televizní scenáristiky dosud věnovala převážně práci novinářky a redaktorky. Svůj první román situovala do vesnice v Orlických horách, kam se po dvaceti letech vrací hlavní protagonista, čerstvě rozvedený investigativní žurnalista Petr. Uvolnil pražský byt bývalé manželce a teď by chtěl být chvíli sám, nicméně naráží na samé vzpomínky. V místě jeho mládí totiž žijí ti samí lidé jako dřív. Až na kamaráda z dětství, který se onehdy ztratil a nikdo už ho nenašel. Novinářský instinkt mu brzo napoví, že věci se tehdy neodehrály tak, jak si je pamatuje, a jak mu dospělí říkali, a navede ho správným směrem. Petr tak brzy zjistí, že kamarád zdaleka nebyl jediným dítětem, které se v okolí ztratilo.

Próza svým tempem vyprávění a rychlostí, s jakou se děj posouvá kupředu, připomíná romány Tany Frenchové. Horské pohraniční prostředí a intenzivní vztahy mezi rodinnými příslušníky i sousedy zase evokuje příběhy Michaely Klevisové – s tím rozdílem, že zde není tak očividný důraz na ženské hrdinky, byť je jich tu pestrá paleta charakterů. Tajemství se odhaluje postupně, plíživě a posluchač má možnost se prostřednictvím mnoha situací postupně seznamovat s tamním osazenstvem a vazby mezi postavami. Vypravěč má zase čas nechat Petra obnovovat dávno zašlé vztahy nebo budovat nové.

Dlouho se zdá, jako by se nic nedělo, ale zvědavosti spíše přibývá než naopak. Surmanová postupně přitvrzuje a je čím dál tím evidentnější, že lokální pojetí slovanské mytologie dokáže nejen organicky začlenit do příběhu ale vytěžit z něj pro román maximum. Navíc slovanská mytologie patří v literatuře už dlouho mezi atraktivní témata, je proto příjemné si poslechnout, jak ji dokáže zpracovat česká autorka s výrazným talentem pro dialogy, v románu odehrávajícím se v současnosti.

Pro vydavatelství Témbr se téměř dvacetihodinové jednohlasé četby pod režijním vedením Jana Drbohlava ujal Vasil Fridrich. Šlo v tomto případě o velmi zdařilý výběr interpreta. Fridrichovi sedí literárně zručná vyprávění z per českých autorů a je slyšet, že si četbu užívá. Interpretace tak mimo jiné přirozeně dostává ráz osobní zpovědi s prvkem dobrodružství. Režisér Jan Drbohlav i interpret takto dlouhou četbu utáhnou bez jakéhokoli zaškobrtnutí.

Jedinou výtkou by mohla být absence zvukového efektu v případě, že se hlas ozývá z rádia nebo jiného zařízení. V takových případech jde bohužel jen těžko rozlišit, kdy hovoří rádio a kdy hlavní hrdina. Přitom zmíněný efekt by pomohl ve vypjatých situacích výrazně podpořit dusnou či mrazivou atmosféru. Tu naštěstí zhusta podporují nejenom nápaditě vybraný jingle se zvukem klasické promítačky (která se rozjede pokaždé, když se hrdina ponoří do vzpomínek, a mimoděk tak příjemně napomáhá snadné orientaci mezi dějovými linkami), ale i epická hudba záměrně evokující skladby doprovázející trailery mysteriózních filmových thrillerů.

Audioknižní Šepot z lesa tedy přináší velmi příjemný a napínavý posluchačský zážitek, který nejenom že může být umocněný aktuálním ročním obdobím (román se odehrává kolem zimního slunovratu), ale vyloženě vybízí poslouchat každou volnou chvíli.