Síla bylinek ukrytá v pohádkách

recenze, Andrea Morkusová, 08.02.2022
Bylinkové pohádky
Chcete se přenést do světa kouzelných bytostí, panensky čisté přírody a obdivu k často nenápadným rostlinkám, které v sobě ukrývají překvapivou sílu? Pak je pro vás nová audiokniha manželů Lenky a Václava Hanusových tou pravou volbou. Jejich krátké pohádky s tématem bylinek plné poetiky, laskavého pohlazení i nefalšovaného dobrodružství zaujmou malé i větší děti, s chutí si je ale poslechne i nejeden dospělý.
Dvě a čtvrt hodiny poslechu audioknihy Bylinkové pohádky vás zavedou do kouzelného světa, ve kterém se hned na začátku setkáte s malou princeznou Justýnkou, jejím moudrým dědečkem, kamarády i spoustou dalších více či méně magických bytostí žijících v idylickém Květinovém království inspirovaném švýcarskou krajinou. Tak jak Justýnka v jednotlivých pohádkách postupně dospívá, mění se i její bezstarostné hry na odvážná dobrodružství. Ta spějí až k obtížné zkoušce v sousedním Solném království, kterou jí kdysi předpověděly sudičky. Ale nebudeme předbíhat.

Kromě děje samotného poznávají děti v každém příběhu i některou z bylinek a společně s Justýnkou a jejím dědečkem, který si ví rady s kdejakou nemocí i vážnou situací, se jejich účinky postupně učí využívat. Deset zhruba patnáctiminutových příběhů, které na sebe přímo nenavazují, tak kromě Justýnčiny odvahy a laskavosti spojuje hlavně láska k přírodě a obdiv k jejím darům.

Všemi pohádkami prostupuje příjemná orchestrální hudba, která výborně dokresluje atmosféru důležitých pasáží a mnoho z nich i přímo vytváří –⁠ tu jemnými tóny pohladí po duši, tu vznese nevyřčenou otázku, aby vzápětí nečekaně zahlaholila a ohlásila tak příchod nebezpečí nebo nového úkolu.

A podobně je to i s interpretací Lucie Sobotkové, která se převyprávění půvabných příběhů ujala. Díky barevnosti jejího hlasu před posluchačem doslova ožijí skřítci, Justýnka, princ, včelí královna či samotný vládce podzemí, změny tempa řeči zase výborně vykreslují náladu scény. I přes všechny dramatické okamžiky však v posluchači nakonec vždy převládne pocit neobvyklé laskavosti, která z celého příběhu vyzařuje.

Dospělé mohou při poslechu rušit občasné odkazy na reálné bylinné produkty firmy Just, které v pohádkách působí tak trochu nepatřičně. Knižní předloha z roku 2020 ale právě za účelem přiblížení mastiček a výrobků z bylinek dětem vznikla. Je však nutné dodat, že tato reklama není nijak výrazná a pokud tuto firmu neznáte nebo si s ní vyprávění prostě nespojíte, možná si jí ani nevšimnete.

Ani děti ji nejspíše nepostřehnou, co si však pravděpodobně nenechají ujít, je inspirace ke sběru bylinek a společnému tvoření. Budete-li souhlasit, můžete stejně jako Justýnka se svým dědečkem přeměnit jejich právě probuzený zájem o bylinky ve spoustu voňavých výtvorů a smysluplně strávený čas.

Pro úplnost ještě dodejme, že pod stejným názvem vyšla v roce 2019 audiokniha Jany Burešové, kterou vydalo nakladatelství CPress. S tou současnou má společný námět i snahu předat dětem skrze pohádky lásku k bylinkám i celému přírodnímu bohatství. Příběhy jsou však úplně jiné.