Jak to bylo se Zelenými rajčaty

recenze, , 25.04.2023
Smažená zelená rajčata ve Whistle Stop Cafe
U nejstaršího českého audioknižního vydavatelství jsme si už na uváženou dramaturgii a skvělý výběr interpretů zvykli. Hned z počátku čtvrté dekády své existence ovšem AudioStory připravilo lahůdku nejen pro posluchače. Vydání audioknihy Smažená zelená rajčata ve Whistle Stop Cafe má totiž velmi zajímavý příběh.
Na jeho začátku samozřejmě stojí kniha americké spisovatelky, scenáristky a herečky Fannie Flagové, která vyšla v roce 1987. O čtyři roky později sama autorka adaptovala svůj text do podoby filmového scénáře, za který byla nominována na prestižní cenu Oscar. Právě tento film byl na dlouhých 30 let jedinou možností, jak se se Zelenými rajčaty mohl našinec setkat. Kniha u nás totiž nikdy nevyšla.

Ve chvíli, kdy se majitelka AudioStory, Jindřiška Nováková, rozhodla natočit Rajčata coby audioknihu, musela nejprve vyřešit zásadní problém – neexistující český překlad. O ten požádala Michaelu Ponocnou, které se následně dokonale podařilo zachovat poetiku původního anglického textu. Proč ho tedy nedopřát i čtenářům? AudioStory se tak odhodlalo vydat Smažená zelená rajčata také v knižní podobě. Zvuková i textová verze tak vycházejí u jednoho vydavatele v jednotné grafické úpravě Jana Šavrdy.

Český posluchač, který zná Rajčata pouze z jejich filmové adaptace, bude překvapen, jak mnoho je děj původního románu odlišný. Setká se sice se známými postavami, historické kulisy jsou pochopitelně tytéž, nemůže si ale nevšimnout, že film vypráví příběh často jinak, než jak jej líčí kniha. Obě formy jsou přitom výborné a každá naplno využívá svých možností. A nejinak je tomu i u audioknihy, jejíž hlavní předností je interpretace Martiny Hudečkové.

Její hlas posluchači velmi dobře znají z rozhlasové i audioknižní produkce. Hudečková je ovšem známá také jako dabérka – stačí si vzpomenout na její, dnes už kultovní Bridget Jonesovou. V dabingu filmu Smažená zelená rajčata dala hlas postavě Ruth a patrně i z toho důvodu ji režisér audioknihy Daniel Tůma povolal do studia. Neudělal chybu – bohaté zkušenosti a perfektní hlasové herectví, cit pro text a schopnost drobnými nuancemi odlišit všechny postavy i obě časové roviny, ve kterých se děj románu odehrává – to vše interpretka audioknize dodává ve vrchovaté míře.

Profesionální interpretační výkon bezezbytku souzní s perfektně napsaným románem, který vznikl ještě v době, kdy se spisovatelé nepředháněli v počtu popsaných stránek a marketing šetřil falešnou chválou. Smažená zelená rajčata ve Whistle Stop Cafe nejsou vyprázdněným příběhem s jakými se stále častěji setkáváme v současné knižní produkci. Román Fannie Flagové je literárním dílem trvalé hodnoty a audioknižní podoba je jeho více než důstojným zpracováním.