Strašidelně zábavný příběh (ne)jen pro děti

recenze, , 09.03.2022
Vzpoura strašidel / Kristýna se (ne)v(z)dává
Bývalý baleťák Pivoňka se v důchodu nudí a proto se rozhodne přijmou práci kastelána na zámku Červená Lhota. Brzy se ukáže, že jeho nové působiště není jen tak obyčejným zámkem. Je totiž domovem několika strašidel.
Autorem zábavných příběhů o strašidlech z Červené Lhoty je spisovatel, průvodce a kastelán Jiří Holub, který má na svém kontě už celou řadu knih pro malé čtenáře. Pro jeho dílo je typický vtip, lehkost psaní a jistá míra neuctivosti. Ani dvojkniha Vzpoura strašidel a Kristýna se (ne)v(z)dává není v tomto ohledu výjimkou. Přestože se oba příběhy ve velké míře odehrávají na zámku Červená Lhota, kde autor nějakou dobu pracoval jako průvodce, nelze je v žádném případě označit za vzdělávací četbu pro děti a mládež. Jiří Holub se sice svou předchozí prací inspiruje, avšak detailní popis reálných skutečností podaných zábavnou formou rozhodně nečekejte.

Kniha Vzpoura strašidel u nás poprvé vyšla v roce 2010 v nakladatelství XYZ a ihned vzbudila mezi čtenáři poměrně velký ohlas. Vtipný příběh byl dokonce o pět let později přeložen do slovenštiny a společně s dílem Povesti a iné zvesti o hradoch a zámkoch od Renáty Matúškové jej vydalo nakladatelství Perfekt. Jednalo se dvojknihu, přičemž jeden příběh se četl odpředu a druhý odzadu. Tento způsob zřejmě Jiřího Holuba zaujal, protože v roce 2020 vyšla u nás, tentokrát v nakladatelství JaS, Vzpoura strašidel znovu navíc doplněná o pokračování Kristýna se (ne)v(z)dává. A právě tuto dvojknihu se koncem loňského roku rozhodlo přivést v audioknižní život OneHotBook.

Režisérka Jitka Škápíková si pro načtení mile strašidelných příběhů vybrala Jaroslava Plesla, milovníka historie a průvodce několika televizních pořadů, které se jí věnují. Ve dvojaudioknize se mohl doslova vyřádit a naplno předvést svůj komediální a zejména interpretační talent. Oba příběhy totiž obsahují obrovské množství postav, ve kterých je jednoduché se ztratit. To však díky Pleslovi nehrozí. S vtipem sobě vlastním mění hlasy s každou postavou, každým strašidlem ba i s každým zvířetem. A dalo by říct, že teprve v jeho podání mají oba příběhy „ty správné grády“.

Hudební vložky jsou velice hravé a místy až cirkusové. Strach ze strašidel je v tomto případě obrácen naruby a hudba má často lehce groteskní charakter, stejně jako Holubovy příběhy. Pozorným dospělým posluchačům neunikne znatelný odkaz na hudební doprovod Karla Svobody k filmům Kačenka a strašidla a Kačenka a zase ta strašidla, který obdobným způsobem přetvářel strašidelné v směšné.

Audiokniha Vzpoura strašidel / Kristýna se (ne)v(z)dává se zkrátka povedla. Avšak je nutné podotknout, že výsledek ztrácí pár bodů kvůli obrovskému množství opakujících se informací (například: během pár minut je několikrát zmíněno, že Kristýna nemůže bez svého klobouku pokračovat v cestě). Tyto opakující se pasáže, které jsou vnímavým posluchačům spíš na obtíž, jsou samozřejmě předepsané autorem a OneHotBook s nimi v tomto ohledu nemohlo nic dělat. Pravdou ale je, že ve zvuku tyto části více vyznívají a stávají tak lehce zapamatovatelnými. I přes tuto výtku by vtipné strašidelné příběhy okořeněné vypravěčským mistrovstvím Jaroslava Plesla neměly uniknout vaší pozornosti. Zvlášť máte-li doma děti, protože při poslechu se budete bavit vy i ony.