Duch, strašící obyvatele anglického venkovského sídla. Omšelá vilka se zamčeným pokojem, do nějž ani její majitel nesmí vstoupit. Proč musel zemřít muž, nalezený ve vlakovém kupé s šesti zlatými hodinkami, a co se stalo s jeho spolucestujícími? Snad nikde jinde nenajdeme tolik záhad a podivných událostí jako v povídkách z viktoriánské Anglie. A právě desítku takových si nyní můžete poslechnout.
Tajuplné příběhy, sbírka kratších textů z pera sira
Arthura Conana Doyla, autora nejslavnějšího detektiva všech dob, dokazuje, že tento všestranně nadaný spisovatel nebyl jen tvůrcem příběhů se Sherlockem Holmesem. Ve svých příspěvcích do různých časopisů (nejčastěji proslulého The Strand Magazinu) své čtenáře hojně zásobil i dílky odlišných žánrů. Přestože část z nich nepostrádá
klasickou detektivní zápletku, častěji v nich narazíme na Doylovo další oblíbené téma zejména z pozdějšího tvůrčího období, tedy spiritismus a
duchařské historky. Motivy pátrání ale nalezneme i v nich.
Ačkoliv většinu sbírky
Tajuplné příběhy netvoří příliš známé texty, některé z nich už mohou posluchači přeci jen znát ze starších rozhlasových zpracování. Konkrétně se jedná o povídky
Sběratel brouků, respektive
Hnědá ruka a
Brazilská kočka. Poslední dvě jmenované byly dramaturgicky upraveny a dějově propojeny, čímž vznikla často reprízovaná dramatizace
Ruka. V kompletní, nezkrácené délce ale vychází poprvé až právě teď díky nakladatelství Kanopa. To patří herci
Václavu Knopovi, není proto divu, že se sám, stejně jako u většiny ostatní produkce, zhostil také role interpreta. Nejde ale o nijak amatérský počin. Rodinné vydavatelství má oporu ve vlastním profesionálním studiu, kde v rukách otce a syna Václava a Kryštofa Knopových vznikají nahrávky se špičkovou kvalitou zvuku, jakou jim může závidět i leckterý větší vydavatel.
Tajuplné příběhy v edičním plánu Kanopy volně navazují na Doylovy povídky a romány se Sherlockem Holmesem, které vycházely v uplynulých letech. Zvolený způsob interpretace je tedy i v tomto případě obdobný. Spíše klidné tempo četby odpovídá starosvětské atmosféře příběhů, Knop se však nebojí rozlišovat jednotlivé postavy svébytnými polohami hlasu, takže výsledek není monotónní. Naopak, jednotlivé povídky ve zvukové formě ožívají a dostávají navíc
mírný nádech tajemna, které je znát z interpretova pohnutí v hlase i doprovodné hudby. Sám Doyle bral některé své příběhy s nadhledem, není proto divu, že se podobný přístup odvážil zvolit i Václav Knop. Výsledek tak působí navzdory stáří předlohy svěže, čemuž napomáhá i zvolený hudební motiv, nesoucí se v duchu tradičních staroanglických duchařských hororů.
Drobná výtka míří pouze k faktu, že jednotlivé stopy nejsou pojmenovány a ani v anotaci nenajdeme jejich výčet. Pokud se tak posluchač chce vrátit ke konkrétnímu příběhu, musí je postupně zkoušet jeden po druhém, nebo se podívat do našeho
katalogu. Na začátku každého z nich naštěstí interpret jejich název přečte, takže se ke kýženému textu nakonec dříve či později posluchač prokliká. Nebýt tohoto detailu, nebylo by ale sbírce
Tajuplné příběhy co vytknout. Povídky Arthura Conana Doyla jsou jako stvořené pro melancholické období končícího podzimu a v audioknižní podobě vyznívají ještě tajemněji, než v tištěné variantě.