Kristepane, co se to na nás zase hrne!

recenze, , 19.03.2019
Taková normální rodinka
Jméno Věra Němotová asi v málokom vzbudí větší pozornost. Pseudonym Fan Vavřincová bude ale leckterým, zejména starším televizním divákům povědomý, přitom jde o tutéž autorku. Nyní se její nejznámější dílo, zřejmě první československý televizní sitcom, dočkal i moderní audioknižní podoby. Ta má velmi dobře našlápnuto oslovit i mladší posluchače, kteří původní černobílý seriál neznají. Taková normální rodinka, jak se zdá, totiž vůbec nestárne.
Jen tak na okraj, rodina Hanákových tak úplně normální není. Babička píše detektivky (které ovšem nikdo nevydává), přičemž vražedné metody si předem zkouší na svých příbuzných. Maminka Cilka zase během řeči plynule přechází do operních árií, zatímco tatínek Oldřich tráví veškerý čas se svými želvičkami. Jejich starší dcera Pavla předvádí nejrůznější jogínské polohy, kterými se ale její manžel Petr nenechává rušit a věčně poklimbává v křesle s novinami v ruce. Jejich dvojčatům Péťovi a Pavlíkovi pak po zásluze nikdo neřekne jinak než raubíři. Příběh o životě této zvláštní rodinky otevírá situace, kdy chce Pavlina mladší sestra Káča přivést domů svého snoubence Zdeňka. Neví ale, zda ho tenhle blázinec od svatby spíše neodradí. Pokusí se jej babička zavraždit nebo se na něj dřív vrhnou neposlušní kluci?

Fan Vavřincovou proslavil už film Eva tropí hlouposti, natočený v roce 1939 na motivy jejího debutového románu. V něm se stejně jako o dvaatřicet let později v seriálové Takové normální rodince objevil Oldřich Nový. Tento dodnes oblíbený seriál měl pouhých osm dílů. Ty se zpětně staly materiálem pro stejný počet kapitol knižní verze, od níž pak už byl jen krůček k audioknize. Tu v hereckém ztvárnění Terezy Bebarové vydalo nakladatelství XYZ.

Tato nadaná herečka prokázala svůj komediální talent už v Hrabalových Postřižinách, tentokrát na ni však čekala více než trojnásobná porce textu. Ačkoliv neměla nahrávka žádného známého audioknižního režiséra (interpretku jistil pouze Tomáš Harant ze studia Harryton), na výsledku to i díky hereččině profesionalitě není znát. Během více než čtrnácti hodin ani na chvíli nezaváhá a čte s nebývalou vervou a nadšením. Její pojetí je veselé až rozpustilé, předloha jí prakticky nedovoluje zvolnit tempo, takže se chvílemi zdá, že celý text je jedna nekonečná humoristická scénka. Bebarová citlivě volí jednotlivé hlasy postav tak, aby se posluchačům nepletly a až na postavu pana Koníčka, z níž je seriálový Oldřich Nový cítit zcela zřetelně, se jí podařilo vytvořit svou vlastní verzi rodinky bez zbytečného napodobování původních seriálových herců. Jednotlivé kapitoly jsou odděleny spíše nenápadně, přesto však vcelku nápaditě, kratšími klarinetovými hudebními předěly.

Bláznivou rodinku stíhá jedna pohroma za druhou, naštěstí jde ale o kalamity úsměvné, bez nichž si Hanákovi své dny už asi ani neumějí představit. Příběh po celou dobu neopustí stěny rodinné vilky, v níž všichni společně bydlí, přesto si příběhy zachovávají rozmanitost. Taková normální rodinka pluje ve zvláštním bezčasí, autorka se vyhýbá politice i dobovým rekvizitám, díky čemuž i dnes působí oddechové příběhy nadčasově, třebaže trochu naivně starosvětsky. Nekonfliktní a dobou vzniku nijak nepoznamenaný humor se skvěle hodí pro chvíle, kdy chce člověk od současné hektické doby uniknout. Ve světě Fan Vařincové dochází k běžným banálním událostem, které ale autorka dovedla umně a s humorem nafouknout. Výtečná interpretace Terezy Bebarové je nyní může zpřístupnit nejen příznivcům původního seriálu, ale i novým mladším generacím.