Návrat do starých známých vod

recenze, , 29.04.2018
Umrlčí cesta
Skot Peter May si získal zástupy příznivců především díky své trilogii detektivek z ostrova Lewis. Posluchači audioknih u nich navíc oceňovali symbiózu atmosférického příběhu s podmanivým hlasem interpreta Jiřího Dvořáka. Ostatní autorově tvorbě, odehrávající se mimo jiné ve Francii či Číně, se dostalo pouze vlažnějšího přijetí. Nyní se May vrací do známých vod, omývajících břehy hebridského souostroví, s novým příběhem nazvaným Umrlčí cesta. Přiblížil se svým nejlepším knihám i jinak než geograficky?
Chladné moře vyplaví na pláž ostrova Harris polomrtvého muže. Je naživu, ale ztratil paměť. Ze svého života si nepamatuje téměř nic, netuší, kým je a proč se nachází zrovna zde. Následně se sice ukáže, že na ostrově obývá jednu z chatek, ale ani poté si není schopen ze svého předchozího života vybavovat víc než maličkosti. Na několik mil vzdáleném útesu zatím leží mrtvola ubitého člověka. Mohl s ním mít muž bez paměti něco společného? A pamatoval by si vůbec, že spáchal vraždu? Na pevnině v Edinburgu se mezitím pouští dospívající dívka Karen do pátrání po příčině smrti svého otce, s níž se nemůže vyrovnat. Všechny stopy ji vedou na Hebridy.

Peter May se v Umrlčí cestě vrací nejen na skotské souostroví, ale i k postavě detektiva Gunna ze své Lewiské trilogie, který dostal vyšetřování vraždy na starosti i tentokrát. Novým prvkem naopak je vyprávění dezorientovaného muže psané v první osobě a v přítomném čase, díky čemuž je sepjetí posluchače s hrdinou ještě těsnější. Vedlejší dějové linky jsou naproti tomu vyprávěny odtažitěji ve třetí osobě. Oč méně se v nové knize věnuje autor psychologii a minulosti postav, o to víc se zaměřuje na vykreslení atmosféry ostrovů a detektivní zápletce. Na Hebridách je May ve svém živlu a díky tomu se Umrlčí cesta ze všech jeho ostatních děl nejvíce přibližuje jeho vrcholným románům.

Svůj podíl na příznivém dojmu z audioknihy má také herecký výkon Jiřího Dvořáka. Ten dokáže citlivě podat jak melancholické pasáže, tak vzrušeně interpretovat scény nabité napětím a akcí. Ve svém projevu ale naštěstí zbytečně nedramatizuje a nesklouzává k přehrávání, naopak své herectví podřizuje celkovému vyznění příběhu. Namísto herecké exhibice se mu tak spolu s režisérkou Jitkou Škápíkovou podařilo posloužit předloze a nestrhávat přitom na svůj perfektně zvládnutý herecký projev nadbytečnou pozornost. Audioknižní zpracování se k Lewiské trilogii navíc odkazuje nejen osobností interpreta, ale i použitím stejných hudebních motivů. Ty svým laděním atmosféru skotské krajiny skvěle dokreslují. Není proto divu, že takto podařená audiokniha uplyne jako voda.

V Mayových nejlepších detektivních příbězích vlastně nebyl zločin tím nejpodstatnějším. Psychologie postav a flashbacky do precizně zpracovaných událostí v minulosti odlišovaly tyto romány od běžného průměru. Umrlčí cesta v tomto směru nejde tak daleko, zaměřuje se přímočařeji na detektivní zápletku a pocity zmatku hlavního hrdiny zasaženého ztrátou paměti. Způsob, jakým May dokáže před posluchačem vystavět svérázné a drsné prostředí mlhou zahalených skalisek hebridského souostroví na posluchače působí tak, že má pocit jako by tíhu vodou nasáklého oblečení i chuť slané vody vnímal společně s hlavním hrdinou. Sečteno a podtrženo, pokud by si všechny další Mayovy příběhy udržely alespoň laťku nastavenou Umrlčí cestou, mohli by být jeho fanoušci spokojení.