Už jste to slyšeli? Prý…

recenze, , 22.04.2020
Fáma
Trochu osamělá svobodná matka Joanna se chce blýsknout před ostatními členkami čtenářského klubu. Svěří se jim s tím, co zaslechla v hloučku matek před školou. V jejich ospalém přímořském městečku prý žije pod novou identitou někdejší nechvalně proslulá dětská vražedkyně! Ulicemi Flinsteadu se tato zvěst vzápětí roznese rychlostí blesku. Lavina už nejde zastavit a Joanna s hrůzou sleduje štvanici, kterou způsobila její fáma. Krátce nato jí na telefon přijde první znepokojivá zpráva.
Sally McGowanové bylo deset, když koncem 60. let nožem zabila mladšího kamaráda Robbieho. Nikdo jí neuvěřil, že šlo o nehodu a lidé jí slibovali pomstu. Opravdu se jí po desetiletí dařilo ukrývat před novináři i nenávistí veřejnosti právě ve Flintseadu? Mohla by se v tom případě chtít Joanně pomstít? Angličanka Lesley Kara se ve své thrillerové prvotině pouští do velmi propracované hry se čtenáři. Podezření se přelévá z jedné osoby na druhou, spolu s tím, jak autorka nechává kousek po kousku svou hrdinku a jejího přítele Michaela, investigativního žurnalistu, odhalovat jednotlivé střípky zdánlivě zapomenutého případu. To, co mělo už navždy zůstat pod pokličkou, najednou vybublává ven a už nejde vrátit nazpět.

Lesley Kara si je dobře vědoma toho, co má dobrý thriller obsahovat a ve Fámě se těchto zásad držela přímo učebnicově, místy možná až příliš šablonovitě. Mistrně to ovšem zakrývá schopností doslova přikovat čtenáře ke knize až do poslední stránky. Fáma je rozhodně jeden z nejčtivějších thrillerů poslední doby, kterému po většinu času prakticky chybí hluchá místa a nadbytečné pasáže. Platí to ale i pro audioknihu?

Jednoznačná odpověď je – ano. Fáma vychází pod hlavičkou Ikaru z rodiny Euromedia Group. Režisérce Alexandře Bauerové se s dvojicí interpretek podařilo stvořit sugestivní zvukové plátno. Lví podíl práce na něm odvedla vypravěčka celého příběhu Joanna, alias Jana Stryková. Její hrdinka si v průběhu vyprávění prochází různými stavy, od nesmělosti, spalující touhy po pravdě až po zděšení z toho, co sama pomohla rozpoutat. Hereččin tvárný hlas se do všech předepsaných poloh stylizuje zcela přirozeně. A stejně tak se jí daří převtělovat se i do všech ostatních vedlejších postav, s nimiž se při svém pátrání Joanna potkává. Stryková příběh pouze nečte, ale poutavě vypráví. Výsledný obraz její interpretace je pestrý, s jasnými konturami, ale přesto harmonický a vyvážený.

Na výsledném zvukovém plátně se však nacházejí i temnější podkladní tóny. Jde o části kapitol, které zachycují myšlenky stárnoucí ženy, kterou její minulost nutí celý život utíkat. Tyto party byly svěřeny Mileně Steinmasslové, která se jich zpočátku ujala se záměrnou dávkou odstupu v hlase. Rezignovanost této postavy a její vyčerpání z neustálého skrývání se ale postupně víc a víc mísí se zděšením a zlobou, které v ní vyvolává nenadálá štvanice. Hodně také bilancuje a přemítá. Má znovu utíkat, nebo se mstít? Jako závěrečný mistrovský tah štětcem zní v podkresu pod podobnými úvahami zlověstné melodie Jonáše Rosůlka z Needles, které posluchače v kombinaci se znepokojivým vyprávěním ještě více zneklidňují.

Až vám tedy někdo potají pošeptá, že se audioknižní Fáma opravdu povedla, věřte mu. Není to žádná fáma!