Víc než jen rekapitulace hereckého života

recenze, , 30.03.2022
Můj život mezi slzami a smíchem
Pokud bychom hledali typickou současnou reprezentantku českého herectví, jistě by se z odpovědí široké veřejnosti vylouplo mezi prvními jméno Jiřiny Bohdalové. Nejen v souvislosti s mnoha populárními televizními Večerníčky, kterým propůjčila svůj hlas, ale také pro herecké výkony na divadle, ve filmech a televizních inscenacích, a jistě i pro výraznou stopu v rozhlasové tvorbě a v nahrávkách mluveného slova patří tato herečka mezi ty nejpopulárnější. V audioknižní novince Můj život mezi slzami a smíchem, kterou napsala společně s Jiřím Janouškem, Bohdalová rekapituluje u příležitosti významného jubilea významné okamžiky svého života. A je nasnadě, že důležitých událostí a zásadních lidských i profesních setkání zažila skutečně ohromné množství.
Jakkoli byla touha po herectví u Jiřiny Bohdalové silná už od dětství (jak dokazuje coby devítiletá ve filmu Václava Bínovce Madla zpívá Evropě z roku 1940), cesta k němu nebyla přímočará. Vedla přes učitelský stupínek v Ostravě, kde získala zkušenost, kterou po studiích DAMU dokázala spojit se svým komediálním talentem a přetavit v jedinečnou hereckou polohu: od dětí pečlivě odpozorovaný projev totiž skvěle využila například při zrodu hlasových charakterů Křemílka a Vochomůrky a dalších pohádkových postav oblíbených napříč generacemi.

Po „učednických letech“ u Jana Wericha v ABC se stala oporou souboru Divadla na Vinohradech a i když po řadu let nedostávala nové role, o to víc se hrnuly příležitosti ve filmu a v televizi. Ačkoli se Jiřina Bohdalová sama považuje hlavně za herečku komických rolí, je na místě dodat, že stejně dobře umí vplout i do postav charakterních, dramatických – na výčet těch nejdůležitějších se ve vzpomínkové audioknize logicky dostane také. Velký prostor ve svých memoárech věnuje pochopitelně i svým kolegům: Vladimíru Dvořákovi, s nímž se nesmazatelně vryla do dějin televizní zábavy v Televarieté, častému hereckému partnerovi Vladimíru Menšíkovi, vztahu s bývalým manželem Radoslavem Brzobohatým, či Miloši Kopeckému.

Přestože jsou v audioknize Můj život mezi slzami a smíchem chronologicky řazeny veškeré zásadní události, dostalo se i na drobnější vzpomínkové střípky, historky a v závěru i drobné úvahy o životě a herectví. Právě v nich posluchač ocení autorskou interpretaci, která textu dodává na autentičnosti. Například v epizodách o dramatickém osudu svého otce, který byl v 50. letech vězněn, umí Bohdalová interpretačně i autorsky vyvolat to správné napětí a tyto pasáže patří i díky tomu k těm nejpůsobivějším. Každý z kousků životní skládačky s sebou často nese spoustu zajímavých informací, včetně rozjímání nad tím, která z rolí zřejmě bude na divadelním jevišti tou poslední.

Jiřina Bohdalová je coby interpretka stále v obdivuhodné hlasové formě a i proto má její osobní audioknižní vyprávění velmi příjemnou jiskru. O to více zamrzí dramaturgií či režií neodhalená faktická chyba, kvůli níž se posluchač dovídá, že se hra Jiřího Hubače Dům na nebesích připravovala v roce 1961, přičemž ve skutečnosti to bylo až o celých dvacet let později.

Stopáž přesahující jen něco přes čtyři hodiny je vhodná jak pro posluchače, kteří rádi absolvují poslech v jednom zátahu, tak díky rozdělení na 54 krátkých kapitol i pro ty, co mají na relaxační poslech jen několik minut denně, třeba před spaním. Audiokniha Jiřiny Bohdalové Můj život mezi slzami a smíchem z produkce Nakladatelství Práh je nahrávkou vhodnou pro široké vrstvy posluchačů, včetně divadelních odborníků a příznivců hereckých memoárů nebo biografií.