Velké sólo pro Hercula Poirota

recenze, , 07.12.2017
Vražda v Orient expresu
Temnou nocí uhání balkánskou krajinou vlak. Z nebe se na něj snáší záplava sněhových vloček. Žádný z cestujících v té chvíli netuší, že se brzy počasí zhorší natolik, že ve vánici uvíznou v závějích. Poté navíc vyjde najevo, že jeden z cestujících byl ve svém kupé zavražděn. Naštěstí se v témže vagoně nachází i jistý belgický detektiv, který nemá v úmyslu jen nečinně přihlížet. Vrah je totiž zřejmě stále ve vlaku a podezřelí jsou všichni.
Anglická královna zločinu Agatha Christie se proslavila tím, že ve svých detektivkách bořila do té doby zažitá pravidla žánru. Vražda v Orient expresu z roku 1934 není výjimkou. O neutuchající popularitě tohoto díla vypovídá i uvedení nového filmového zpracování, které přišlo do kin letos na podzim. Souběžně s ním se na trh pod hlavičkou vydavatelství OneHotBook dostala i audiokniha. Film se zrovna nejpříznivějších kritik nedočkal, bude mít četba větší úspěch? A překoná novinka starší a dnes již nedostupnou audioknihu v podání Pavla Novotného?

Nová zvuková verze Vraždy v Orient expresu svou grafickou úpravou přímo odkazuje na aktuální film. Do poirotovského kostýmu se ale místo Kennetha Branagha ustrojil její interpret Lukáš Hlavica, aby se pod režijním vedením Michala Bureše pustil do své první detektivky. Netřeba se však bát – zkušeností s mikrofonem má Hlavica na rozdávání. A to nejen jako interpret, ale též jako režisér. Loni si ostatně za své herectví ve Spalovači mrtvol odnesl ocenění Audiokniha roku. Jeho zvučný hlas plně obsáhne všechny odstíny detektivky. Dokáže na posluchače přenést tíživá tajemství, která si v sobě nesou snad všichni přítomní, stejně jako vzrušené napětí ve chvílích, kdy se Poirot krok za krokem přibližuje k odhalení pravdy. Díky svým hlasovým dispozicím pokrývá Hlavica celou bohatou škálu charakterů, které se sešly v osudném vagóně. Pestrý koktejl postaviček si vyžádal jejich výraznější hlasové rozlišení. V jeho podání se z četby stává téměř dramatizace. Lukáš Hlavica je naštěstí příliš velký profesionál na to, aby sklouznul k přehrávání. Četba zní přirozeně, herec v patřičných místech zcela samozřejmě zadrhává, pousměje se či přidává povzdechy a navíc čas od času přihodí francouzskou větičku s přízvukem, za nějž by se nemusel stydět ani skutečný Poirot. Samotný zvuk je však vzorně čistý a jasný, snad jen v některých pasážích trochu kolísala hlasitost četby.

Obal audioknihy je stylizován do podoby samotného Orient expresu. Obdobně jako vizuální stránka se v duchu železnice nese i hudební doprovod audioknihy. Ten je tentokrát střídmý v nástrojích, nikoli však ve svém pojetí. Prim tu hraje živé piano, divoce rozehrávající dunivou melodii v rytmu vlaku uhánějícího po kolejích. Jeho tóny pak skvěle doplňuje syčení páry a pískot píšťal. Díky pečlivému číslování kapitol ani příliš nevadí, že zdaleka ne všechny stopy končí zvukovým předělem.

Vražda v Orient expresu patří mezi nejslavnější detektivky vůbec. Agatha Christie zde vystavěla jednu z nejoriginálnějších zápletek, spletitou záhadu zamčeného kupé. Ze všech přítomných jediný Poirot postřehne každý sebemenší detail, který mu pomůže při závěrečném velkolepém odhalení pachatele brutální vraždy. Lukáši Hlavicovi se podařilo překonat nejen aktuální filmové zpracování, ale i starší audioknižní verzi z roku 2008. Jeho hlasová hra s posluchačem je plně srovnatelná s tou, jakou se svými čtenáři rozehrála lady Agatha.