Zpět

A zase ten Poirot

recenze, , 22.02.2015
Vraždy s monogramem
Podzim roku 2014 – ve 28 jazycích, v 50 zemích světa souběžně vychází očekávaná literární novinka. No, novinka... jak se to vezme. Kniha totiž oživuje hrdinu, který odešel ze scény se svou autorkou. Hercule Poirot je znovu na scéně.
Klást si otázku, zda je či není svatokrádežné oživovat postavu tak bytostně spjatou s autorkou detektivek, Agathou Christie, si ve své malé recenzi nehodlám. Poirota jsem vždy měl v oblibě, nepatřím však do žádného fanklubu a vlastně jsem i rád, že můžu číst další příběhy, v nichž vystupuje, nicméně jsem rozhodně nestál v zástupu u prodejny, ani nežhavil myš u e-shopu, když měly Vraždy s monogramem vyjít. Dokonce jsem knihu ani nekoupil, nepůjčil si ji a ani ji nečetl. Vyčkal jsem si na její zvukovou verzi. A troufám si tvrdit, že jsem udělal dobře. A dokonce: počkal jsem si až na její druhou zvukovou verzi. A troufám si tvrdit, že jsem udělal ještě lépe.

Vydavatelství Tympanum totiž literární znovuzrození Poirota, o které se postarala autorka thrillerů, Sophie Hannah, už jednou – relativně záhy po vypuštění knihy do světa – nahrálo. Jenže, jak se ukázalo, ne zcela šťastně. Reakce posluchačů, kterým scházela hudební složka, ale také režijně důmyslnější zacházení s načtením, si řekli o reparát. Ten se objevil s příchodem letošního února a – dopadl výborně. A to i přesto, že Michal Zelenka doposud posluchačům audioknih moc známý není; jenže měl nad sebou vpravdě pevnou ruku. Režisér Dimitrij Dudík totiž vytvořil kupříkladu (skvostnou) verzi Vykoupení z věznice Shawshank a vedl Zelenku k funkční kombinaci čtení a hraní. Vraždy s monogramem jsou, jak už to u literatury od Agathy Christie bývá, přednostně vystavěné na dialozích či monolozích (neschází ani tradiční finální Poirotovo shrnutí). Zelenka, aby bylo patrné, kdo právě hovoří, moduluje hlas, hraje si s intonací i výslovností – což v případě Poirota dává ještě větší smysl, neboť coby Belgičan vkládá do svých vět francouzská slůvka a k tomu všemu ještě volí konzervativnější a literárnější vyjadřování. Michal Zelenka má sice mladý hlas, přesto Poirot zní velmi přesvědčivě.

Hudební doplnění Kryštofa Marka napomáhá oddělovat kapitoly i dílčí pasáže uvnitř nich, náladou spíše poslech/působení díla odlehčují. Což nijak nepřekvapí, neboť Poirotovo pátrání sice souvisí s vraždami, ale i coby knihy, taktéž televizní seriál, vždy uměl dokonale čtenáře či diváky pobavit.

Pokud jsem v úvodu napsal, že rozhodnutí vyčkat na audioknihu bylo správné, souvisí to s hodnocením knihy jako takové, tedy jejího obsahu. Patrně málokdo očekával, že by se Hannah mohlo podařit překonat originál, na stranu druhou se s postavou popasovala se ctí a vytvořila knihu, která může být bez uzardění poblíž těch, pod nimiž se podepsala Agatha Christie. Přesto si nemůžu pomoci a trošku nerýpnout do překombinovanosti děje. Do něj sice čas od času spadla i Christie, finále však umělo z labyrintu zápletek a zvratů vhodně vybruslit a překvapit, zatímco u Hannah tak nějak čekáte větší wow, dokonce mi přijde, že poslední část ztrácí tempo a gradaci.

Slabšímu působení knihy tak napomáhá zvukové zpracování, které se skvěle poslouchá. Pokud jste tedy ještě s Vraždami s monogramem neměli nic do činění, dejte šanci audioknize.