Cizí

recenze, , 04.03.2014
Vrazi bez tváře
Starý muž sedí se zbraní v ruce a zírá do tmy. Třesoucí se rukou ji svírá a snaží se ve tmě rozpoznat, odkud přicházejí zvuky neznámých kroků. Jeho soused byl brutálně zavražděn a on se bojí, aby se vrah nevrátil. Švédskem obchází děs z neznámého zabijáka, který na venkovské usedlosti zavraždil starého muže a jeho ženu smrtelně poranil. Na pozadí strachu se v lidech budí i nenávist k běžencům, kteří do Švédska přicházejí z východní Evropy. Stopy totiž vedou přímo k nim.
Vydavatelství OneHotBook pravidelně vybírá tituly severské detektivní školy a převádí je do formy audioknih. Aktuální CD Vrazi bez tváře švédského Henninga Mankella interpretuje román, který původně vyšel už v roce 1991. Mankellovy knihy však patří ve svém žánru k tomu nejlepšímu a nejprodávanějšímu, takže by bylo škoda je i formou audioknihy nepřiblížit českému čtenáři. Byly to právě totiž právě jeho romány, které oživily tradici severské krimi Maj Sjöwallové a Pera Wahlöö a otevřely cestu pro další populární autory (například Jo Nesba a Stiega Larssona).

Styl vyprávění románu se díky popisu policejní práce blíží spíš slovenskému autorovi Dominiku Dánovi než Larssonovi. Zpočátku jsem si musel zvykat na pomalý, zastřený a lehce ospalý tón hlasu Jiřího Vyorálka. K hlavnímu hrdinovi, zádumčivému a lehce mrzutému detektivu Kurtu Wallanderovi, se však docela hodí. Jak román nabírá spád, Vyorálek přechází z letargického rytmu do rychlejšího tempa a audiokniha ubíhá svižněji. Wallander vyšetřuje do značné míry na základě zkušeností a intuice. Zároveň se jeho práce protíná s neradostným obdobím v jeho vlastním soukromém životě, když se musí vypořádat s rozvodem, odcizením dospělé dcery a počínající senilitou svého otce. I přes to vše má však jasný cíl – dopadnout brutální vrahy a zjistit, co stálo za zdánlivě nesmyslnou vraždou starého statkáře.

Vrazi bez tváře jsou napínavý kriminální román, nesnažící se uchvátit přílišnou brutalitou ani vyumělkovanou záhadou opatřenou mystickou atmosférou. Drsný zločin z prostředí běžného švédského venkova vrací posluchače severských detektivních audioknih zpět do časů poctivých krimirománů, které nepotřebují lacině šokovat, aby udržely ve čtenářích napětí. Pozornost si zaslouží pro svou čtivost a řemeslnou kvalitu a to i po více než dvaceti letech od prvního vydání. Odhalování tváří vrahů, kteří jsou zdánlivě anonymní a nepolapitelní, totiž posluchače lehce uchvátí.