Velký hlad malé Melanie

recenze, Petra Schultze, 28.10.2016
Všemi dary obdarovaná
V rámci akce Audioknihy NAHLAS! vyšla zvuková podoba nedávno zfilmovaného románu Všemi dary obdarovaná. Jde o dystopický zombie thriller. Pokud se ale zombíků bojíte, nebo vám není tento žánr zrovna nejbližší, nevzdávejte to. Jako jiné dystopie nabízí totiž i Všemi dary obdarovaná mnohem víc než jen strhující akci a detailní popisy, ze kterých se vám bude dělat špatně. Snad by bylo nejlépe pustit se rovnou do poslechu bez předchozí znalosti anotací a shrnutí děje. Přesto...
Příběh začíná vyprávět desetiletá Melanie, jež žije spolu s dalšími dětmi na vojenské základně, kde jsou společně vyučovány a chráněny. Všechny jsou připoutány k vozíčkům, žijí v celách a za každé situace jsou obklopeny vojáky, kteří se k nim nechtějí přiblížit. Melanie se zajímá o to, kam mizí děti, které si z vyučování odvádí doktorka Caldwellová, až jednoho dne odvedou i ji. Tehdy se ovšem něco zvrtne a Melanie je spolu s doktorkou Caldwellovou, nenáviděným seržantem Parksem, vojínem Gallagherem a milovanou učitelkou, slečnou Justineauovou, nucena utéct ze základny.

Příběh je stavěn na dynamické dějové lince stejně jako na vývoji postav. A právě postavy této třináctihodinové audioknihy oceňuji nejvíc. Ač se to podle anotace nezdá pravděpodobné, oblíbila jsem si je téměř všechny. Každá z nich má svůj hnací motor a dá se říci, že si všechny prošly jistým vývojem.

Stejně jako jiné dystopie je i tato zrcadlem nastaveným lidské rase a zkoumá naše chování v extrémních situacích. Není to jen příběh Melanie, je to příběh ústřední pětice – střídají se pohledy vojáka, doktorky, učitelky a malé dívky, přičemž každý z nich poskytne jiné detaily. Pro mne byly fascinující především pohledy doktorky Caldwellové a Melanie. Mé znalosti biologie jsou tak smutné, že nejsem schopna posoudit autenticitu termínů, ale z pohledu laika mohu napsat, že znějí působivě a uvěřitelně – celá teorie o šíření nákazy a fungování houby v organismu je skvěle popsána.

Ze začátku příběhu jsem si neustále připomínala Platónovo Podobenství o jeskyni, a když ho potom Melanie při popisu své situace sama použila jako srovnání, musela jsem se pousmát. Melaniiny znalosti současného světa jsou prakticky nulové, ale ze studia na základně zná mýty a historii, takže v průběhu děje se od ní dočkáte víc než zajímavých metafor a přirovnání, což je u takového typu románu velmi osvěžující.

Interpretace románu se zhostili tři herci – Klára Sedláčková Oltová, Dana Černá a Vasil Fridrich. Přestože se všichni shodli na tom, že podobný žánr nevyhledávají, jde z audioknihy cítit, že se při nahrávání bavili a odvedli výborný výkon. Klára Sedláčková Oltová byla pro roli desetileté Melanie ideální volbou. Přesvědčivě totiž dokáže navodit pocit dětské nevinnosti, který v kombinaci s vysokou inteligencí a strachem ostatních lidí může připomínat Frankensteinovo monstrum. I díky jejímu výkonu mě audiokniha vtáhla do děje hned po první minutě a emoce se dostavily prakticky hned. Dana Černá skvěle zvládá odlišit dvě diametrálně odlišné postavy, přičemž musím říct, že jsem si ji oblíbila hlavně v poloze nekompromisní doktorky Caldwellové. Stejně dobrou práci odvedl i Vasil Fridrich a možná je to i kvůli jeho sympatickému hlasu, že je seržant Parks vlastně taková „správňácká“ postava, která se jen snaží starat o ostatní.

Výtku mohu směřovat ke střídání jednotlivých pohledů. V knize totiž neodpovídají kapitolám, střídají se tak nějak organicky a pro audioknižní adaptaci muselo být obtížné vymezit úseky, které budou patřit jednotlivým hlasům. Stává se tak, že jedna postava vám vypráví myšlenky druhé, což občas navozuje groteskní situace, když například posloucháte myšlenky seržanta Parkse (který má celkem nevybíravý jazyk) podané hlasem desetileté Melanie. Stane se to v průběhu audioknihy jen párkrát a ději to vůbec nepřekáží, pro posluchače to ale může být matoucí.

Všemi dary obdarovaná je skvělou audioknihou plnou emocí a myšlenek, které sice nejsou inovativní, ale rozhodně si zaslouží pozornost. Přitom jde o akční příběh, který vás chytne a nepustí. Věřte mi.