Dávkování naděje ve střídmém tempu

recenze, , 13.01.2012
Rita Heyworthová a vykoupení z veznice Shawshank
Příběh o mladém bankéři Andym nepatří mezi zcela tradiční “kingovky”. Čtenářům, zvyklým na plíživé budování napětí (až hrůzy), autor ve střídmém tempu dávkuje radost ze života a neutuchající sílu po svobodě a naději. Obvyklé není ani filmové zpracování z roku 1994, vždyť adaptace v rukou Franka Darabonta patří mezi divácké “miláčky” a v tuzemských i mezinárodních databázích kraluje žebříčkům. A to si vezměme, že převyprávět Kinga do audiovizuální podoby se zadařilo opravdu jen málokomu (Darabont, Kubrick a De Palma, toť vše).
Obrovské oblibě povídky se sice můžeme podivovat a pátrat po příčinách takového zbožňování, ale s největší pravděpodobností přijdeme na jen na jedno: Vykoupení z věznice Shawshank je totiž o touze žít, to celé vyprávěné nepatetickým, nesentimentálním způsobem. Sympaticky se King vypořádal s postupným odkrýváním ústřední postavy, které se děje skrze vyprávění vězeňského veterána Reda. Vzpomíná na mlčenlivýho chlápka, s nímž jej postupem času začne pojit přátelství a který mu umožní nevzdát se naděje po svobodě.

Fantastický přenos

King prokázal v textu citlivou práci s drobnokresbou, tu ve filmu nahradilo uměřené herectví Tima Robbinse a Morgana Freemana. Audiokniha, o kterou se postaralo vydavatelství Tympanum, dýchá životem díky bravurnímu přednesu Oldřicha Kaisera. Jeho hlas nese výrazné stopy nasbírané zkušenosti, kterou Red za léta ve vězení nabyl, nikoliv však stopy zabředlé ve skepsi, ale s určitou dávkou nadhledu. Kaiserův Red pozoruje dění kolem, komentuje jej a díky jeho vyprávění máme možnost proniknout – i když pomaličku – do útrob věznice a zvláště pak mysli a duše nespravedlivě obviněného Andyho.

Neučesaný, hovorový jazyk prakticky neustále podbarvuje řízný zvuk foukací harmoniky, vzniká atmosféra, byť se zvukem se zde prakticky jinak nepracuje, jako bychom i my byli spoluvězni a čekali, až se zhasne a Red bude moci pokračovat ve vyprávění.

Vykoupení z věznice Shawshank má vlastně velmi jednoduchou zápletku a je až s podivem, jak živoucí může text/film/audiokniha být. Ale pravděpodobně byste marně hledali jiné Kingovo dílo, v němž je takový důraz na mluvenou řeč a na to, aby jemným opisem prostředí a každodennosti na vás proudila taková potřeba radosti a touha po životě.

P.S.: Vykoupení z věznice Shawshank se stalo nejlepší československou audioknihou roku 2010.
recenze vyšla na webu Knihožrout.cz