Poirotova podruhé

recenze, , 30.10.2016
Zavřená truhla
Hercule Poirot a inspektor Edward Catchpool jsou pozváni na sídlo nekonvenční lady Athelindy Playfordové. Po seznámení se s ostatními hosty čeká na účastníky sešlosti šok: hostitelka, která si jako autorka detektivek pro děti libuje v dramatických zvratech, oznámí překvapeným spolustolovníkům nečekanou novinu. Svůj majetek se rozhodla odkázat nikoliv vlastním potomkům, ale na smrt nemocnému tajemníku Josephu Scotcherovi. Ačkoliv se Poirot po následném poprasku snaží zabránit nejhoršímu, vrah si cestu ke své oběti najde...
Nový poirotovský případ Zavřená truhla provází několik „podruhé“. Audiokniha, vydaná jako součást projektu Audioknihy NAHLAS!, je z dvanáctky novinek druhá, která obsahuje příběh se slavným belgickým detektivem (další je Záhada na zámku Styles).  Zároveň jde o druhý původní příběh od Sophie Hannah, která dostala svolení pokračovat v díle Agathy Christie. Hannah také podruhé využila svého detektiva Edwarda Catchpoola, který Poirotovi pomáhal už v jejím předchozí knize Vraždy s monogramem. Dalo by se říci, že interpret nahrávky Martin Hruška je také druhým hercem, jenž se spolu s Michalem Zelenkou ujal čtení nových dobrodružství slavného detektiva. To bychom však nesměli počítat Pavla Chovance, jenž Vraždy s monogramem načetl ještě před Zelenkou, a který se u posluchačů nesetkal s příliš kladnou odezvou – audiokniha byla tedy následně po několika měsících kompletně přetočena.

Interpret aktuální novinky, Martin Hruška, se ukázal nejzdatnější v pasážích vyprávěných hlasem Edwarda Catchpoola. Ty četl lehce a přirozeně, pouze s občasnou příměsí odlišných hlasových projevů ostatních postav v dialozích. O trochu méně přirozeně se mu podařilo ztvárnit samotného Poirota, který je sice od ostatních osob snadno rozpoznatelný, ovšem způsob jeho mluvy trochu tahá za uši. Tím spíše, když v této době vychází i audiokniha načtená zažitým hlasem Poirotova dvorního českého dabéra Jaromíra Meduny.

Přesto by bylo škoda Zavřenou truhlu odsoudit a zatratit, ať už jako audioknihu nebo tištěný román. Oproti předchozí knize se Sophie Hannah dokázala posunout blíže Agathě Christie, zčásti se oprostila i od předlouhých pasáží, které minule mnoha kritikům vadily, a i postavy a motivy jejich jednání působí uvěřitelněji. Výsledku snad prospěla i změna překladatelky knihy a český překlad Zavřené truhly už nepůsobí šroubovaně jako tomu bylo u Vražd s monogramem. Pokud se navíc čtenář či posluchač dokáže oprostit od přímého srovnání s Agathou Christie, dostane se mu navíc i přijatelného příběhu, zamotané zápletky a chytrého rozluštění na základě pečlivě nakladených a v celém textu zvolna roztroušených stop.

Stejně slušně vychází při závěrečném hodnocení i provedení zvukové podoby knihy. Příjemný klavírní doprovod příliš neruší a nesnaží se na sebe poutat pozornost, kvalita nahrávky je po technické stránce velmi dobrá a klíčový faktor, interpret, podává vcelku solidní výkon. Pokud se rozhodnete poslouchat Zavřenou knihu jako příběh Edwarda Catchpoola, kterému napomáhá Hercule Poirot, a nebudete jej porovnávat s původní řadou poirotových příběhů, možná budete sami překvapeni. A to tím, jak snadno se ponoříte do událostí na šlechtickém sídle Clonakilty a zapomenete na některé přešlapy Vražd s monogramem, ze kterých se Zavřená truhla dokázala většinou poučit.