Zločin na vlnách

recenze, , 18.12.2017
Žena z kajuty č. 10.
Novinářka Laura Blacklocková, píšící pro cestovatelský magazín, dostane velkou příležitost, když se má jako záskok za svou šéfovou zúčastnit opulentní plavby na jachtě do Norska. Laura neboli Lo nežije zrovna vyrovnaným životem. Od mládí trpí panickými stavy a léky na ně zapíjí notnými dávkami alkoholu. Před odjezdem navíc ve svém londýnském bytě zastihne zloděje, což její křehkou rovnováhu rozruší úplně. Když proto poté během plavby uslyší hluk a následně spatří předmět plavající v moři, neví, zda může sama sobě věřit. Je ale přesvědčená, že ve vlnách viděla mrtvolu.
S britskou autorkou Ruth Ware se mohli posluchači setkat už prostřednictvím jejího prvního románu Všude kolem černý les. Pro svou novou knihu si zvolila velmi atraktivní námět tak trochu ve stylu Agathy Christie, dům na samotě však vyměnila za přepychovou jachtu. Na ní se ovšem rovněž schází uzavřený okruh možných obětí a podezřelých, odříznutý od okolního světa. Pokud se doopravdy stal zločin, vrah musí být stále na palubě mezi nimi. Laura se rozhodne vzchopit a i přes to, že jí téměř nikdo nevěří, chce vypátrat, co se stalo. Jak se totiž ukáže, kajuta číslo 10 měla být po celou dobu plavby neobsazená. Co tedy Lo viděla?

Celý záhadný příběh, který vydávají nakladatelství Bookmedia a LEDA, odvypráví přední interpretka audioknih tohoto žánru, Simona Postlerová. A nutno uznat, že postava nedůvěryhodné svědkyně, jdoucí i přes názory okolí za svým cílem, jí sedla skvěle. I přes to, že první polovina románu má pomalejší tempo, díky jistému hlasu vypravěčky si posluchač ne vždy jednoduchou cestu příběhem proklestí. Postlerová čte klidně a přehnaně nedramatizuje, ovšem ve chvílích akce a napětí se dokáže ponořit do vyprávění s větší vehemencí a zrychlující děj svým podáním podpořit.

Navíc se nahrávka, režírovaná Jakubem Taberym, může opřít i o jím sestavený hudební doprovod. Audioknize melodické předěly sluší, svým laděním tak trochu odkazují ke klasickým detektivkám ze staré školy. Drobná výtka tentokrát míří k mistrovi zvuku Janu Kaciánovi, protože nahrávka nemá bohužel zcela krystalický zvuk. Lehké zašumění sice poslechu nijak zásadně nebrání, ale na špičku v oboru tím audiokniha trochu ztrácí. Pochvalu si naopak Bookmedia zaslouží za to, že předlohy svých nahrávek nezkracuje, takže se k posluchači dostane kompletní text.

Spíše než o thriller je novinka kombinací detektivky a psychologické studie hlavní hrdinky. Ta, jak se zdá, se v dnešní literatuře neobejde bez depresí či závislosti na alkoholu. Právě tato šablona, na které Ruth Ware svou druhou knihu postavila, může někomu připadat jako přílišná nápodoba například Dívky ve vlaku. Oproti její hrdince je však Lo méně otravná a i zápletka Ženy z kajuty č. 10 není tak předvídatelná. Na rozdíl od knih Agathy Christie se tu ovšem nekoná překvapivé rozuzlení, v němž do sebe šokujícím způsobem zapadne každý byť sebemenší detail. I tak jde v rámci žánru o jeden z letos nejočekávanějších titulů, který naštěstí nezklame. Rovněž také snadno překonává autorčinu prvotinu. Z exotického prostředí luxusní jachty dokázala Ware vytěžit vše, o záhady, napětí a kupu podezřelých opravdu není v knize nouze. Škoda jen, že se příběh zřejmě neobjeví na fyzickém nosiči. Na poličkách v obchodech by se vedle své bestsellerové knižní varianty v takto zdařilém zpracování skvěle vyjímal i na CD.