Ziburovy prázdniny v Česku

recenze, Andrea Morkusová, 17.01.2022
Prázdniny v Česku
Po několika knihách a řadě procestovaných cizích zemí se Ladislav Zibura konečně pustil i do poznávání naší republiky. S osobitým humorem a nadhledem tak vyřešil nejen problém s cestováním v covidovém roce 2020, ale navíc si splnil i svůj dlouho odkládaný sen o tom, že konečně pořádně procestuje rodnou zem. Jaké cíle zvolil, co všechno zažil i to, proč psaní knihy o Česku považuje za obtížnější, než prezentaci zážitků ze zahraničí, si nyní díky vydavatelství Voxi můžete poslechnout v jeho nové audioknize Prázdniny v Česku.
Na svou cestu si Ladislav Zibura pořídil nejen neobvyklé auto Nissan Cube, kterému láskyplně říká Nisánek, ale i speciální poznávací značku. Pokud ji ještě neznáte, nechte se překvapit. Už samotný příběh pořízení auta totiž stojí za to, stejně jako mnohé kuriózní cíle, které s ním navštívil. Kromě autorova nadšení z poznávání nových míst, se ale celým poslechem vine i další linka, kterou je jeho vášeň pro komunikaci s nejrůznějšími místními obyvateli.

Dozvíte se tak třeba to, jak se vytváří unikátní značení českých turistických tras, co obnáší putování s oslem, kdo byl první Nepálec na Sněžce, na co si dát pozor při kormidlování lodi, kde najdete první českou podhlednu či úplně nový hrad nebo proč má WC v regionálních vlacích tolik tlačítek.

Inspirovat vás může i Ziburův přístup k samotné organizaci cest, který mu mnohokrát vynesl nečekané dobrodružství nebo další originální setkání: „Základem neobvyklých zážitků je buď plán nemít, nebo být ochoten ho kdykoliv změnit.“ A ačkoliv se bez určitého plánování zdaleka neobešel ani on, minimálně při urputném přesvědčování cestujících na zastávkách veřejné dopravy, aby k němu nastoupili do auta, tato taktika znamenitě fungovala.

Audioknihu tak můžete brát jako námět pro vlastní výlety, soubor nevšedních zajímavostí či neobvyklé nahlédnutí do často zamotaných lidských osudů. Nebo si ji prostě vychutnejte jako příběh, jenž vám díky Ziburovu specifickému humoru a ironii, kterou srší nejen při komunikaci s ostatními, ale i v době, kdy je na výpravě úplně sám, zaručeně vykouzlí úsměv na tváři.

Interpretace většiny textu se nadmíru skvěle zhostil Martin Písařík, jehož přirozený a lehký přednes výborně vyjadřuje nejen Ziburovy myšlenky, ale právě i onen specifický náhled na svět s notnou dávkou sebeironie. Po chvíli poslouchání se totiž s jeho hlasem, stejně jako s jednotlivými příběhy natolik sžijete, že budete mít pocit, jako by si s vámi někde u ohně nebo sklenice dobrého moku povídal sám autor.

Zážitky z cest občas doplňují i jakási faktografická okénka či medailonky, které podrobněji popisují některou část historie nebo konkrétní zajímavé místo. Ty Zibura, dle svých vlastních slov, konzultoval s historikem Milošem Bělohlávkem. Medailonky poslech příjemně oživují, a kromě doplnění informací mají v audioknize i přirozenou funkci předělů. V těchto částech uslyšíte klidný, profesionální a skrznaskrz příjemný hlas televizního hlasatelského matadora Alexandera Hemaly.

Jedenáct hodin poslechu vám díky živosti nahrávky uteče jako voda a vy se možná už krátce po jejím skončení začnete poohlížet po nějakém pokračování. Pokud jste fanoušky dálek, potěší vás audioverze všech dosud vydaných Ziburových knih, jestliže naopak dáváte přednost naší domovině, bude na místě trpělivost. Autor totiž v závěru poslechu přiznává, že míst, která by chtěl v Česku poznat, mu po jeho dvouměsíčním přerušovaném putování rozhodně ještě přibylo. Kdy by ale mohlo další putování po Česku vyjít je zatím ještě ve hvězdách.