Žijeme na planetě opic?

recenze, Tereza Filinová, 14.04.2021
Planeta opic
Jednu verzi budoucnosti žijeme právě teď, v době světové pandemie. V románu Planeta opic ale francouzský spisovatel Pierre Boulle popisuje, jak by to s lidstvem mohlo dopadnout ještě za dalších bezmála pět set let.
Na základě kultovního sci-fi románu z roku 1963 vznikl po pěti letech od prvního vydání ještě kultovnější film v režii Franklina J. Schaffnera, v hlavní roli s Charltonem Hestonem a s nezapomenutelnými maskami, v jehož velkolepém závěru diváka více než zamrazí. Konec audioknihy pravda není tolik působivý – v posluchači vzbuzuje spíše další otázky a žádá si dovysvětlení. Dobrodružné vyprávění o objevování zdánlivě neznámého světa, kde vládnou opice, je ovšem strhující.

Román je na rozdíl od filmu zarámován rozhovorem dvojice, která najde zápisky novináře a astronauta Ulyxe Mérouxe, a celý příběh planety opic se tak posluchač dozvídá z jeho perspektivy. Trojice astronautů přistane na neznámé planetě, která podivně připomíná Zemi, proto ji pojmenují Soror, tj. latinsky sestra. Netrvá to dlouho a setkají se s jejími obyvateli – divokými lidmi, a zanedlouho také poznají, že tu jsou lovnou zvěří. Planetě vládnou opice, které budují vyspělou civilizaci a „pán tvorstva“ jim slouží jako trofej, exponát v zoo nebo pokusné zvíře. Právě Ulyxes má díky šťastným náhodám možnost zjistit, jak se to stalo a proč k něčemu takovému došlo.

Osobní perspektivu vyprávění podtrhuje tradičně skvělá interpretace Davida Novotného, který s postavou Ulyxe naprosto splývá a mizí za ní. Dokáže barvitě popisovat, co se kolem něj děje, nevěřícně a někdy i ironicky to komentovat, ale také okouzleně obdivovat fyzickou krásu Novy či vyjádřit rozporuplný vztah k šimpanzici Ziře. V jeho projevu zaznívá i jistá satiričnost, která by možná při čtení zanikla.

V režii Hynka Pekárka má svižné vyprávění žádoucí spád (necelých šest hodin se dá poslechnout během jednoho dne), nahrávku neruší nadbytečné zvukové efekty. Výjimkou je Ulyxův proslov na kongresu, který je pro umocnění významu opatřen echem. Ve OneHotBook se naštěstí vyvarovali použití jiných ruchů, jako je potlesk či jiné projevy opičího publika.

Originální výtvarné ztvárnění obalu audioknihy od dvojice Tomski & Polanski vychází spíše z filmové adaptace, jen místo sochy Svobody je na něm v souladu s národností autora a jazykem originálu vyobrazena Eiffelova věž. Známí výtvarníci pro vydavatelství OneHotBook ilustrovali už několik obalů (např. Povídání o pejskovi a kočičce, Knihy džunglí) a za tento svůj výtvarný počin se zaslouženě dostali do užšího výběru v anketě Audiokniha roku 2020.

Audioknižní nahrávce Planety opic se podařilo odpoutat od slavného snímku a funguje i ve scénách, které ve filmu neuvidíte. Jsou natolik dobře napsány a plasticky podány, že si je živě představíte. Téměř šedesát let od prvního vydání knižní předlohy tak audiokniha dokáže oslovit nejenom fanouška sci-fi, a to také díky bezchybnému zpracování a péči zavedeného audiovydavatelství.