Krvavá svatba na tajuplném ostrově

recenze, , 24.04.2023
Zoznam hostí
Mezi velkými jmény detektivního žánru, která pro vydavatele i čtenáře znamenají více méně jistotu, se čas od času objeví nové jméno, které se jeví jako příslib. Pokud si takového autora všimnou čeští nebo slovenští tvůrci edičních plánů, působí to přinejmenším v oblasti anglosaské nebo skandinávské překladové literatury jako dvojnásobné osvěžení. Tak se díky převážně menším nakladatelstvím dostala do povědomí slovenských a českých čtenářů i mladá anglická spisovatelka Lucy Foley, která po nepříliš dobře hodnocených pokusech o prózu pro ženy zakotvila jako uznávaná autorka psychologizujících thrillerů.
Její knihy mají v anglosaském prostředí značný ohlas, romány Zoznam hostí (2020) i nejnovější Apartmán v Paříži (2022) se setkaly s desítkami pozitivních kritik a také byly vlivnými listy New York Times nebo Washington Post zařazeny na seznam bestsellerů. Prvně jmenovaný román se také ocitl mezi deseti nejlepšími thrillery roku, které pro New York Times vybrala zkušená redaktorka Sarah Lyall, a mohl bych pokračovat ještě dlouho.

Děj Zoznamu hostí (slovensky 2021 v nakladatelství Tatran, česky 2021 v edici Vendeta, Naše nakladatelství – Dobrovský s.r.o.) situovala Foley do atraktivního prostředí neobydleného ostrova u irského pobřeží, kam se sjedou hosté na svatbu ústřední dvojice, vydavatelky internetového magazínu Jules a televizní celebrity Willa. Na první pohled by se všechno mělo jevit dokonalé a krásné, jenže v pozadí rozvážně dávkovaného děje se skrývá tajemství, které pramení v minulosti a přinese mrazivé vyústění.

Způsob, jakým autorka konstruuje zápletku, je zajímavý ze dvou důvodů. Román by mohl krom jiného docela dobře posloužit jako studijní materiál lekcí naratologie, protože Foley používá hned několik zajímavých technik, z nichž nejnápadnější je vyprávění příběhu ichformou několika postavami napřeskáčku. Není to samozřejmě žádná novinka, tenhle trik, kterým lze s trochou řemeslné zručnosti dosáhnout většího spádu děje, známe už od Karla Čapka (Život a dílo skladatele Foltýna) a v rámci daného žánru ho nalezneme například v druhém románu Pauly Hawkinsové Do vody, který vyšel i jako dnes už právem polozapomenutá audiokniha.

A právě na ní lze vidět hlavní nebezpečí zvukového zpracování podobně napsané knihy. Pokud totiž má být audio poslouchatelné, je potřeba, aby herecké obsazení jednotlivých vypravěčů bylo alespoň rámcově vyrovnané a zároveň dostatečně jedinečné. U Hawkinsové průměrné detektivky se to tehdy vůbec nepovedlo, přinejmenším nikoli napoprvé, u Zoznamu hostí celkem ano.

Pod vedením Michaely Husárové čtou všichni interpreti podobným stylem. Snaží se sice vžít do postavy, ale zároveň si drží sympatický odstup, aby nepropadli nutkání začít hrát, ba možná přehrávat. To je ostatně pro slovenskou tvorbu typické a produkci vydavatelství Publixing, které za audioknihou stojí, to přineslo značnou popularitu i u českých posluchačů.

Vyrovnanost výkonů však rozhodně neznamená jejich unifikaci, každý z herců nalezl vlastní klíč ke své postavě. Nejlépe se to asi povedlo Máriovi Zeumerovi v roli extrémně nesympatického svědka Johnnoa, ale velmi zajímavý je třeba i způsob, jakým se Michaela Kapráliková zhostila nevděčné úlohy vypravěčky několika více méně popisných kapitol.

V románu nemá být co nejdéle zřejmé, o co se vlastně jedná. Už jen ze zlověstné atmosféry, která knihu prostupuje od prvních vět, je jasné, že tenhle příběh nedopadne dobře, ale kdo se nakonec stane obětí a čí rukou nejspíš zahyne, se vyjevuje velmi zvolna. Je to přesně taková knížka, se kterou můžete strávit příjemné odpoledne, v audio podobě navíc nemusíte namáhat oči a můžete si občas zobnout sušenku. Dostanete k ní ne úplně banální příběh s patřičnou dávkou napětí a zajímavých peripetií, u jehož případného domýšlení můžete zapojit i vlastní šedé buňky. I když se to možná na první pohled nezdá, není to až tak málo.

Nádavkem se můžete připojit k facebookové skupině Audioknižní výzva 2023, kde v rámci zdejšího kroužku "Audino a společenstvo audiomolů" do konce dubna dostanete slevový kód a zároveň možnost o knize diskutovat s ostatními čtenáři.