Zpět

Soumrak dne

Soumrak dne
Pan Stevens byl celý život loajálním, oddaným, uctivým a pečlivým majordomem na Darlingtonském panství. Jeho pojetí svědomité služby má však za následek hradbu upjatosti, přes kterou si nikdy nedovolil projevit ani ty nejzákladnější city. Když jeho letitý zaměstnavatel prodá své sídlo bohatým Američanům, pokusí se Stevens zrekapitulovat svůj život, který hrdě položil na oltář abstraktního ideálu. Dosud se totiž neodvážil reflektovat, čemu to vlastně bez oddechu sloužil.
„Jedinečná próza o proměně doby a neschopnosti osobní proměny člověka příliš ukotveného v rigidním systému je nejen naším oblíbeným románem, o jehož audioknižní vydání jsme usilovali dlouho před ,nobelovkou‘. Jedná se o sugestivní příběh, který je v mnohém naléhavější než pouhé shrnutí jeho děje, protože ukazuje jedince uzavřeného v kleci, jejíž kostru sice vystavěla společnost, ale kterou si zamřížoval vlastně sám. Zároveň jde o vyprávění, které je obzvláště vhodné pro audio zpracování. Hlavní hrdina líčí své životní osudy v ich-formě a z vlastní – a tedy poněkud nespolehlivé – perspektivy, takže posluchač může mít dojem, jako by mluvil přímo na něho,“ uvedla redaktorka vydavatelství OneHotBook Šárka Nováková. „Sledovat Stevensův osud skrze vynikajícího Jana Vlasáka je radost, i když vzhledem k obsahu textu někdy bolestivá. Je to interpret, kterému věříte každé slovo, citlivě diriguje tempo vyprávění a v jeho projevu má své místo každý výraznější nádech, každé zaváhání, pomlka, distingované ,odfrknutí‘ – vše hraje a dokresluje Stevensův bezkrevný projev, potlačený temperament, pod jehož povrchem přece jen pulsuje život… Narátor si ale pohrává též s citlivou a někdy i lehce vznětlivou povahou slečny Kentonové, jejíž projev kontrastuje s úsečným Stevensem nebo s přímočarými promluvami vesničanů či žoviálními řečmi dalšího služebnictva. Precizní interpretace výborné předlohy zachycující latentní ozvěny vypravěčova nitra vábí poslouchat příběh nebo i jeho části znovu a znovu, láká objevovat jemné odstíny ve vyprávění a ponouká k zamyšlení,“ prohlásil Martin Pilař, ředitel vydavatelství OneHotBook. Pocit „převtělení“ interpreta do protagonisty podporuje i původní obal s fotografiemi Jana Vlasáka v roli majordoma Stevense jak na titulní stránce audioknihy, tak i uvnitř celého obalu. Atmosférické snímky Tomáše Zumra vznikly v Clam-Gallasově paláci v Praze.
 

„Je to neobvyklý osud člověka, který se naprosto odevzdá. Pro to mám pochopení, protože když člověk dělá divadlo, musí se mu také v jistém smyslu odevzdat. Princip toho, že se někdo ‚dá do služeb‘, mi tedy není cizí. Román to ale ukazuje v krajní poloze, kdy se hrdina úplně vzdá sebe sama, všech tužeb i nároků – a jediná ambice zůstává v dosažení dokonalosti,“ popisuje vypravěč Jan Vlasák. A dodává:  „Je to velká tragédie. Třeba když si Stevens uvědomí, že prošvihl lásku, ačkoli stála vedle něj… V básni Jen jedenkrát o něčem podobném pěkně píše Petr Bezruč: ‚…sladkým krokem kolem mne šla láska, a já přirazil dveře svojí chaty, a nikdy více se nevrátí.‘ Vedle něj žila osoba, která ho milovala a usilovala o to, aby prokoukl. Strašlivá a zároveň úžasná je i scéna, kdy Stevensův otec, který býval také majordomem, podléhá podlomenému zdraví. Jenže Stevensův pán má zrovna v domě velkou společnost, což znamená spoustu povinností. A tak zatímco hlavní hrdina nosí buřty a šampáňo cizím lidem, nahoře v patře mu umírá táta. On se zapře a pracuje a je na to hrdý. To je opravdová hrůza.“ Při četbě audioknihy se nechává jako interpret vést textem a jeho náladou. „Je to zvláštní, člověk se při interpretaci nějakým koncem slyší a orientuje se, ale zase se na to nelze soustředit příliš. Nastává podivná schizofrenie – aby to bylo živé, musíte být uvnitř situace, ale aby to bylo dobré, musíte být také vně. Takže je to taková oscilace mezi dvěma polohami,“ vysvětluje Jan Vlasák.

Nahrávku v režii Michala Bureše doprovází původní hudba od skladatele Lukáše Hurníka, která nápaditě pracuje se zvuky klasických akustických nástrojů, přirozeně plyne nad vyprávěním a podvoluje se jeho tempu. Melodie se radostně probouzí vířením xylofonu v souhře s drnkáním na harfu, nenápadně si vykračuje po štěrkem vysypaných cestičkách, s potěšením shledává vše na správném místě až do chvíle, kdy zaběhnutý rytmus strhává výrazný lyrický proud příčné flétny a celá skladba díky této „termice“ opouští přízemní řád. Převažující durové předěly na několika místech vyprávění vystřídají o poznání temnější, pochybující mollové akordy hrané na spodní basové struny harfy.
text: OneHotBook
autor
Kazuo Ishiguro
název
Soumrak dne
režie
interpret
délka
7:25
vydavatel
rok vydání
2017
hudba
Lukáš Hurník
obal
Jindřich Loučka
zvuk
Jiří Pochvalovský
střih
Jiří Pochvalovský
výroba
produkce
Martin Pilař
katalogové číslo
AK157