Zpět

Vražda potřebuje reklamu

Vražda potřebuje reklamu
V červnu 1933 ještě nebývalo na mediálním trhu obvyklé, aby pod schodištěm slovutné londýnské reklamní agentury dělala reklamu mrtvola. Ani firma pana Randalla nestojí o randál, takže na místo zavražděného textaře Deana záhy přijímá pana Deathe Bredona, který se uvede náručí štěpných sloganů. Leč pozor! Jen zasvěcenci vědí, jaký číman se tu dal ve skutečnosti zaměstnat – zato sám lord Petr Wimsey tuší, že pachatele zločinu je záhodno hledat přímo v budově.
Pokud se vyrovná s hektickými nároky, jež na něj kladou klienti, uzávěrky a sazárna, může v agentuře slídit jako ostříž, oslnivě konverzovat a po práci ovívat krásky na večírcích zlaté mládeže. I kdyby mu hrozilo, že ho některá uloví, zůstane akční detektiv s modrou krví vždy a všude noblesním Britem a s přispěním švagra-policisty odhalí, jak rafinovaně se ve městě distribuoval kokain. A mezitím nás stvořitelka všímavého lorda Petra pobaví desítkami postřehů o reklamě, „reklamštině“ a jejích pěšácích, kteří tak rádi klamou masy i sebe.
 

Dorothy L. Sayersová patřila k prvním absolventkám oxfordské univerzity, pracovala jedenáct let jako reklamní textařka a proslavila se detektivkami s postavou excentrického detektiva-amatéra lorda Petra Wimseyho, jednoho z nejoblíbenějších fiktivních hrdinů žánru. Souputnice Agathy Christie stvořila podobně jako její slavnější kolegyně postavu svérázného pátrače. V jejích románech je to však příslušník vysoké anglické šlechty, který kromě zájmu o staré tisky s oblibou luští zapeklité kriminální případy. Logika, schopnost analýzy i dedukce a zejména neotřelé metody lordu Petrovi pokaždé zajistí značný náskok před ortodoxními metodami pěšáků Scotland Yardu. Vražda potřebuje reklamu představuje devátý svazek z jedenáctidílné řady wimseyovek. Vyniká napínavou a neobvyklou zápletkou, zdařilou drobnokresbou postav i brilantními dialogy. S ironickým nadhledem líčí všední práci reklamních textařů, kresličů a písařek, s lehkou ironií nahlíží i do života vyšších tříd či do divokého prostředí prvních dealerů drog. Ve výsledku tak nepředkládá pouhou detektivku, nýbrž společenskou satiru s napínavým dějem, názorně vykreslující pronikání organizovaného zločinu do všech vrstev meziválečné britské společnosti.

Interpretace audioverze se zhostil herec Otakar Brousek mladší, který je v zábavných rolích jako doma. Jeho vyznání je pro audioknihu nejlepším doporučením: „V osmnácti se mi tato detektivka líbila snad dokonce víc než ty od Agathy Christie. Díky fascinujícímu reklamnímu prostředí, ve kterém se příběh odehrává, je pro mě stále dílem nadčasovým. A autorčin lord Petr Wimsey, takový předobraz Jamese Bonda, mě neuvěřitelně baví svou hravostí a převleky i dnes!“
text: OneHotBook
autor
Dorothy L. Sayersová
název
Vražda potřebuje reklamu
režie
interpret
Otakar Brousek ml.
délka
13:02
vydavatel
rok vydání
2020
obal
Tomski&Polanski
zvuk
Rostislav Supa
střih
Rostislav Supa
mastering
Pavel Krch
produkce
Martin Pilař
katalogové číslo
AK361