Zpět

Stephena Kinga slyšeti 2 (2007–2012)

téma, , 30.10.2019
Na počátku devadesátých let se k nám v českém překladu dostalo nebývalé množství starších i právě aktuálních děl Stephena Kinga. A hlad po textech tohoto autora se neměl utišit ani v novém tisíciletí. Naopak, vydavatelský sektor již nebyl zdaleka tak přetížen; nestál před volbou, které z kvanta děl, jež na české scéně desítky let chyběla, by mělo urychleně vyjít. Díky tomu mohl knižní (a ještě později audioknižní) trh snáze kopírovat zahraniční produkci – a v případě děl Stephena Kinga nejen dohánět resty ale postupně se přizpůsobovat jeho tvůrčímu tempu. Z audioknižního hlediska tomu v mnohém prospěl i technologický vývoj.
◄ Zpět k minulému dílu seriálu Stephena Kinga slyšeti.

Než se budeme věnovat dvěma slíbeným povídkám z knihy Čtyři roční doby, zastavím se ještě u nahrávky Temné půle, kterou v roce 2007 pro KTN (deset let po knižním vydání u Beta-Dobrovský) načetl svým příjemně konejšivým hlasem Jan Hyhlík. Příběh posluchače opět zavádí do Castle Rocku a obrací pohled ke spisovateli Tadu Beaumontovi, jenž se dostal do křížku se svým nelítostným alteregem (pseudonymem George Stark). Tato více než dvacetihodinová audiokniha již nevyšla na audiokazetách, nýbrž rovnou na mp3 CD a stejně jako předchozí tituly, i zde předcházela zvukové vydání filmová adaptace (tentokrát z roku 1993). Je pochopitelné, že nový typ nosiče otevřel komerční vydavatelské produkci i veřejnosti cestu k rozsáhlejším dílům (pochopitelně nejen) Stephena Kinga. Přechod od audiokazet k tomuto nosiči však v případě KTN znamenal pouze praktický tah – výběr titulů příchodem nového nosiče ovlivněn být zkrátka nemohl, jelikož KTN se ani dříve nevyhýbala rozsáhlým prózám.

Je tedy pouze shodou okolností, že o tři roky později KTN přichází hned se dvěma časově objemnými nahrávkami – jinak řečeno, řada by na ně došla nejspíš tak jako tak. Obě vznikly (stejně jako Temná půle) podle překladu Lindy Bartoškové zhotoveného prakticky obratem, jakmile se originál ocitl na knižním trhu. První z nich je Puls (knižně v Beta-Dobrovský, 2006). Tento patnáctihodinový katastrofický thriller, v němž se prostřednictvím mobilních telefonů šíří jev, díky němuž se civilizace ocitá na hranici soudného dne, načetla Renata Volfová. Vedle toho se Jiří Kubeš stal interpretem románu Pytel kostí (knižně Beta-Dobrovský, Ševčík, Plzeň 2000), čímž tato šestadvacetihodinová audiokniha poprvé předstihla filmovou adaptaci příběhu. Stejnojmenný snímek, který sleduje ústřední postavu spisovatele Mika Noonana (Pierce Brosnan) a pojednává o tragických událostech v americkém městečku, kde síla dávného zločinu pronásleduje potomky provinilců, se veřejnosti představil až o rok později.

Tentýž rok načetl Jiří Kubeš i Kingův téměř třicet let starý psychologický román Srovnáno se zemí (Beta-Dobrovský 2000). Vyprávění o muži, který odmítá opustit místo, kde stojí jeho dům a k němuž jsou soustředěny všechny jeho šťastné vzpomínky, vyšlo v KTN audioknižně v překladu Ivana Němečka.
 

Současně se však do díla Stephena Kinga pouští vydavatelství Tympanum a v novém nastudování vydává dvě povídky z již zmiňované knihy Čtyři roční doby – tedy necelé čtyři roky poté, co celou knihu načetl Jaroslav Doleček. Už v lednu 2010 tak na jednom mp3 CD vychází příběh (podle nějž před časem vznikla jedna z nejslavnějších filmových adaptací vůbec) Rita Hayworthová a vykoupení z věznice Shawshank (Příběh o věčné naději) a stává se tak první českou audioknihou Stephena Kinga, která se skutečně ocitla v prodeji (tedy vydanou za komerčním účelem). Tympanum sáhlo po známém a velmi charakteristickém hlase a volba se vydařila – Oldřich Kaiser coby starý, zkušený vězeň působí v onom americkém příběhu stejně přesvědčivě, jako svého času působil představitel téže postavy Morgan Freeman. Atmosféru čtyř a půl hodinového příběhu podpořily nahrávky vězeňské harmoniky Tomáše Pergla a režie Dimitrije Dudíka to celé sesadila dohromady tak, že v porovnání s později vznikajícími audioknihami se tato nemá za co stydět.

Ještě v listopadu téhož roku pak Tympanum vydalo na třech hudebních CD Dýchací metodu (Příběh o smrti a přežití). Rámcová kompozice, v níž David Adley v podání Petra Pelzera vypráví o pánském klubu, kde se povídají příběhy, zastřešuje vánoční vyprávění bývalého lékaře Emlyna McCarrona o jedné mladé a velice odhodlané těhotné ženě. Tří a půlhodinová uhrančivě magická audiokniha v režii Michala Bureše, perfektně sladěná s příznačně mysteriózní hudbou Ladislava Železného, patří dosud k tomu nejlepšímu, co na české audioknižní scéně vzniklo. Nejpozději od roku 2010 tedy platí titulní snářové heslo v tomto znění: „Stephena Kinga slyšeti – kvalitní zážitek míti.“
 

Po tomto roce audioknižně nabitém Kingovými díly, se dvě léta nedělo nic. Až ve stejný den roku 2012 vypustilo Tympanum v edici Načteno zbylé dva příběhy ze Čtyř ročních dob: Jaroslavem Dolečkem načteného Nadaného žáka a Tělo, o kterých jsem již podrobně psal v předchozím dílu tohoto článku. A udělalo dobře, jinak by Dolečkova výborná interpretace těchto textů zůstala zapomenuta. Čtyři roční doby byly tudíž kompletní, všechny s obálkou a designem Ondřeje Fučíka. Které další příběhy Stephena Kinga spatřily téhož roku audioknižní svět, si povíme příště.