Zdeněk Svěrák (foto: Martin Kubica, Supraphon)
Zdeněk Svěrák je široké veřejnosti znám především jako filmový scenárista, textař, spisovatel a herec. Nepřehlédnutelná je ovšem i jeho činnost na poli mluveného slova a to jak autorská, tak interpretační. Ostatně za mimořádný přínos v tomto oboru byl v roce 2018 oceněn Asociací vydavatelů audioknih. Podívejme se na Svěrákovu rozhlasovou a audioknižní tvorbu podrobněji.
Pohádky
Zdeněk Svěrák je tělem i duší rozhlasák. Do tehdejší armádní redakce Československého rozhlasu, která byla spojena s redakcí pro děti a mládež, nastoupil v roce 1963 a jeho první tvůrčí počiny na sebe nenechaly dlouho čekat. Po několika pohádkách pro dětský pořad
Hajaja, byla ještě téhož roku adaptována jeho mystifikační povídka
Ruina musí být opředena. V této zapomenuté miniatuře, která bohužel dosud nevyšla na žádném nosiči a ani rozhlas ji ve svém vysílání nepřipomíná, hráli František Filipovský a Karel Beníško. Ve stejném roce vznikla i nedělní pohádka
Tři auta. Režisér Jan Fuchs obsadil do příběhu o automobilech, které se samy rozhodly jet na výlet, herecká esa typu Eduarda Kohouta, Ljuby Hermanové, Luďka Kopřivy a další.
O rok později byla natočena, opět v režii Jana Fuchse, pohádka
Tiché šlapací království. V období normalizace byla ovšem, podobně jako mnoho jiných, smazána a dochovala se pouze její pracovní nahrávka v archivu režiséra. V roce 1988 ji tak znovu natočil Karel Weinlich pod názvem
Kolo se zlatými ráfky. Pohádka je často reprízována a je posluchačům k dispozici samostatně nebo například spolu se zmíněnými
Třemi auty na supraphonském kompletu
Pohádky.
Tamtéž lze najít i bláznivou a poetickou pohádku
Krápník a Františka z roku 1965, znovu v režii Jana Fuchse. Ta je zajímavá tím, že byla natáčena v Koněpruských jeskyních a že jde o vůbec první stereofonní rozhlasovou inscenaci. Nutno dodat, že i z dnešního hlediska velmi zvukově zdařilou. Excelují v ní Josef Kemr, Ilja Racek, Jana Drbohlavová, Milan Neděla, Jaroslav Satoranský. Svěrákovi se v ní navíc podařilo nenásilně parodovat bezobsažné projevy, mírně narážel na agresivitu policejního aparátu.
Roku 1991 vychází u Supraphonu populární a oblíbené
Radovanovy radovánky (reedice v kompletu
Pohádky), titul
Tatínku, ta se ti povedla, a v roce 2010 pohádkové vyprávění o dvou kamarádech
Pan Buřtík a pan Špejlička. Mezitím byla ještě vydána zvuková verze filmové pohádky
Lotrando a Zubejda a v roce 2015 pak audioverze filmových
Tří bratrů
Povídky a rozhlasové hry
Zdeněk Svěrák ovšem nepsal pouze pohádky, je také autorem řady povídek a rozhlasových her.
Povídky a
Nové povídky které pro Supraphon v letech 2009–2015 načetl (spolu s Danielou Kolářovou a Libuší Šafránkovou), jsou plné bizarních příhod, laskavého humoru a je v nich zúročen autorův dar mystifikace. Pro stejného vydavatele přečetl v roce 2014 svou autobiografickou knihu
Po strništi bos, kde vzpomíná na své dětství, a o pět let později také příběhy v dopisech
Strážce nádrže, které naopak reflektují život očima starého muže.
Velkou část Svěrákovy supraphonské produkce obsahuje komplet vydaný k jeho 85. narozeninám. Titul s názvem Skoro všechno obsahuje téměř 24 hodin povídek, pohádek, ale také oblíbených dětem určených písniček, které oslavenec vytvořil nejčastěji se skladatelem Jaroslavem Uhlířem.
Zdeňka Svěráka ovšem můžeme slyšet i jako interpreta povídek jiných autorů, např. na CD
Rybí povídky Oty Pavla,
Perličky Bohumila Hrabala, Příběhy Petra Šabacha (všechny tři vydal Radioservis ve spolupráci s Centrem Paraple), Dětské etudy Ludvíka Aškenazyho, fejetony
O lidech a lidech Milana Lasicy nebo například
Staré pověsti české Aloise Jiráska či rozhlasovou četbu z rozsáhlého souboru
Z pamětí hmyzovědce Jeana Henriho Fabra.
Jako svého druhu kuriozitu lze vnímat rozhlasový pořad
Šest na bidýlku, který digitálně vydal Radioservis. Jde o populárně-naučnou parodii na hitparády populárních písní z roku 1969, kterou slovem provází spolu se Svěrákem také jeho rozhlasový a divadelní Miloň Čepelka.
Ale k rozhlasovým hrám: Už roku 1965 vznikla tragikomedie
To jeli dva ve vlaku s Bohušem Záhorským a Rudolfem Deylem mladším. V roce 1969 následoval mystifikační vrchol
Posel hydrometeorologického ústavu s Karlem Högerem, Jiřím Sovákem a dalšími. Ten byl rovněž v době normalizace smazán, proto ho jeho režisér Jan Fuchs v roce 1992 natočil znovu. Nově do něj obsadil mj. Josefa Abrháma, Jiřinu Jiráskovou, Jiřinu Bohdalovou, titulní postavu si zahrál sám autor. V 90. letech vznikla ještě hororově laděná komedie
Podzemnice olejná o novomanželích v novém bytě.
Divadlo Járy Cimrmana
Dostáváme se k rozsáhlé etapě Zdeňka Svěráka, kterou je jeho působení v Divadle Járy Cimrmana. Opět se ale musíme vrátit do 60. let a připomenout, že první zmínky o Cimrmanovi zazněly v mystifikačním zábavném pořadu
Vinárna U pavouka vysílaném v letech 1966–1969. Ten přinášel fiktivní koncerty světových jazzových interpretů a reportážní snímky Zdeňka Svěráka a Jiřího Šebánka o dění ve vinárně. Ještě během roku 1966 vzniklo Divadlo Járy Cimrmana, o rok později se v malostranské besedě konala premiéra první hry
Akt.
Divadlo si za dobu své existence našlo příznivce také díky vydávání her na gramofonových deskách, magnetofonových kazetách a CD. V době jeho počátků to ovšem nebylo tak samozřejmé – Supraphon byl k vydávání zvukových záznamů představení velmi skoupý a v 70. letech spatřily světlo světa pouze dvě hry: tou první byl
Dlouhý, Široký a Krátkozraký, kde se ještě podařilo zaznamenat dalšího rozhlasáka Oldřicha Ungera než koncem 70. let emigroval, druhou byla
Hospoda Na mýtince. Na počátku 80. let vyšly desky
Vražda v salonním coupé a
Posel z Liptákova, koncem osmé dekády pak
Dobytí severního pólu a
Němý Bobeš. Po revoluci Supraphon splatil dluh a donatočil
Akt,
Vyšetřování ztráty třídní knihy a později i
Cimrmana v říši hudby.a hru s opravdovým deštěm
Lijavec. Od
Blaníku už nabízí zvukové záznamy kontinuálně, vždy tak rok dva po premiéře.
Vedle oficiálních záznamů všech patnácti her, které byly vydány i v
jediném kompletu, vyšel i průřez cimrmanovských představení
Ze hry do hry, či 2CD s komentovanými scénami na něž se nedostalo. Radioservis vydal
Zvukovou kroniku – čtrnáctidílný rozhlasový průřez historií Divadla a roku 2017 také
Půlstoletí s Cimrmanem – audioverzi knížky vydané u příležitosti 50 let DJC.
Z výčtu je patrné, že zvuková stopa Zdeňka Svěráka je rozsáhlá, ostatně za svou produkci u Supraphonu byl odměněn diamantovou deskou a (jak už zmíněno) Asociace vydavatelů audioknih ho
ocenila zvláštní Cenou za mimořádný přínos v oblasti mluveného slova. Važme si toho, není tolik inteligentního a laskavého humoru. Svěráka lze směle řadit po boku takových velikánů, jakými jsou Jan Werich, Miroslav Horníček či Jiří Suchý.