Koncem loňského roku vyhlásil Audiolibrix už podeváté svůj Velký audioknižní průzkum. Nyní se můžeme podívat na výsledky tohoto unikátního projektu, který svým měřítkem nemá nejen u nás, ale ani v evropském měřítku, srovnání. Nastolený trend každoročně stoupajícího počtu respondentů se podařilo udržet i tentokrát, když se sešly odpovědi od celkem 5970 osob.
Zvyšující se počet účastníků průzkumu koresponduje s rostoucí oblibou audioknih obecně. Rozmachu tohoto odvětví napomohl zejména digitální způsob distribuce titulů, 69% dotázaných totiž odpovědělo, že se s audioknihami setkali právě až v době po zavedení tohoto formátu. Svůj podíl na tom má ale i rozšiřující se nabídka napříč takřka všemi literárními žánry. V tomto ohledu, byť s menším náskokem než v minulosti, stále u posluchačů vedou zejména
detektivky a thrillery (18,1%), následované s odstupem fantasy příběhy (10,7%).
Kromě audioknih samotných napověděl průzkum mnohé i o posluchačích samotných. Tradičně největší zájem o mluvené slovo je ve věkové skupině mezi
35-54 lety (56,9%). Rovněž tak 57% podíl na poslechu audioknih mají dle zveřejněných výsledků ženy, které si tak před muži stále drží solidní náskok.
Činností, při nichž je možno audioknihy poslouchat, je nespočet. Mezi respondenty ale vedou
domácí práce, které uvedlo 21% dotázaných. Dobu, strávenou
za volantem, si mluveným slovem krátí téměř 15% osob, zatímco něco málo přes 13% lidí se vyslovilo pro nejčastější poslech
před spaním.
Přesně polovina dotázaných odpověděla, že díky audioknihám
čtou více, než dříve. Nejběžnějším způsobem je přitom
audioknižní mobilní aplikace, kterou uvedlo 43% respondentů. Dříve populární CD přehrávač naproti tomu dnes využívá asi jen 3% posluchačů.
Téměř 60% odpovědí se shoduje v tom, že nejraději příběhy konzumujeme o samotě, přičemž preferujeme či si výhradně vybíráme
nezkrácené audioknihy (79%). Hudební předěly dodávají nahrávkám atmosféru podle 40% dotázaných, zatímco vyloženě negativní názor na ně má asi jen necelých 10% posluchačů.
Tradiční zůstává i rozložení kritérií, podle kterých si posluchači audioknihy vybírají.
Podle autora předlohy se rozhoduje 19% dotázaných, zatímco popis titulu o její koupi nejspíše přesvědčí 17% nakupujících. Stejné procento z nich dá i na recenze titulů, pouze o procento méně odpovědí pak získala možnost výběru dle žánru.
Kompletní výsledky aktuálního i všech minulých ročníků si můžete prohlédnout v následující tabulce: