Adieu, monsieur Enzo!

recenze, , 08.08.2022
Noční brána
Sedmým příběhem Noční brána spisovatel Peter May zakončuje svou sérii francouzských detektivek s původem skotským forenzním biologem Enzem Macleodem. Tento někdejší lamač ženských srdcí nedávno překročil šedesátku a jeho kdysi výrazný rys, pramen stříbrných vlasů, zmizel mezi ostatními šedinami. Ačkoliv je už vlastně jednou nohou v důchodu, není na takový klid příliš stavěný a po letech intenzivní práce se cítí trochu zbytečný a nepotřebný. Když jej proto osloví venkovské policejní oddělení, aby pomohl s vyšetřováním vraždy, neváhá příliš dlouho. Aniž by to tušil, pouští se tím možná do největšího pátrání své kariéry.
Nálezem kosterních pozůstatků zastřeleného muže začíná případ, jehož kořeny sahají do několik desetiletí vzdálené minulosti. Nejde však o jediný zločin, který musí Enzo v malebném venkovském kraji při řece Dordogne objasnit. Mnohem čerstvější je nedaleký nález těla znalce a obchodníka s uměním, kterého jen pár dní po nálezu ostatků kdosi zavraždil. Pátrání na podzim roku 2020 navíc komplikuje covidová pandemie. Enzo se vzhledem ke svému věku bojí nákazy, ale zároveň chce i přes nástrahy osudu a nepříznivé okolnosti oba zločiny vyřešit.

Peter May se tímto novým příběhem vrací do Francie, aby se rozloučil se svým oblíbeným hrdinou Enzem Macleodem, do nějž tak trochu propsal i některé své vlastní rysy. V Noční bráně se z tohoto kdysi šarmantního svůdníka stává usedlý postarší pán, který je v některých ohledech na hony vzdálen svému někdejšímu bouřlivému já. Naštěstí to ovšem neplatí pro jeho schopnosti pátrání a dedukce. Kromě hledání pachatele soudobé vraždy musí totiž také nalézt příčiny zločinu mnohem staršího a zjistit, jestli spolu obě úmrtí souvisejí.

I v tomto případě se autorovi podařilo kromě slušné detektivky napsat rovněž svébytně pojatý cestopis, protože aktuální román líčením krás historických vesnic a městeček přímo vábí k návštěvě tohoto pitoreskního koutu Francie. A díky vedlejší lince, přenášející čtenáře nejen v čase, ale i v prostoru, dojde i na popis části Skotských ostrovů, které May zná ještě lépe, než zemi galského kohouta. Kromě toho přijde řeč také na oblast umění a historie, protože se nemalá část děje odehrává za časů okupace francouzského území nacistickými vojsky.

Vydavatelství OneHotBook se i tentokrát věrně přidrželo osvědčeného přístupu a sedmý díl série tak znovu vznikl společnými silami herce Davida Matáska a režiséra Michala Bureše. Interpretačně se Matásek neměl příliš důvod odchylovat od dosavadního pojetí. Svým typickým projevem, kdy výrazněji dělí delší souvětí a dává jeho takto jednotlivým částem více vyniknout, vypráví nejen kapitoly ze současnosti, ale i historickou dějovou linku. V ní si snad ještě více vychutnává jednotlivé charaktery, pokřivené okolnostmi války. Jedna postava se v jeho podání zdá nesympatičtější než druhá až posluchač neví, komu vlastně věřit. A to je nakonec správně, protože u Maye není nikdy nic tak, jak se na první pohled zdá. Stejně tak vhodné jsou hudební předěly, tematicky laděné dle toho, zda právě oddělují sekci ze Skotska, dnešní Francie či z doby druhé světové války.

Velký případ pro Enza Macleoda možná není tím největším i pro autora Petera Maye. Francouzská série nikdy nedosáhla síly Mayových skotských románů. Díky historickým vsuvkám však tentokrát udržuje laťku a pozornost čtenářů výše, čemuž ještě pomáhá zvolená zvuková podoba audioknižní nahrávky, díky níž posluchač příběhem proletí lehce jako vlak jedoucí po dobře namazaných kolejích.