Návrat do Gossington Hall

recenze, , 20.06.2023
Prasklé zrcadlo
Prasklé zrcadlo je již osmou audioknihou v novodobé audioknižní sérii se slečnou Marplovou a desátou audioknihou vydavatelství VOXI, která přináší české překlady Agathy Christie k našim uším. Co nového ale můžeme čekat? Mimo jiné nový pohled na St. Mary Mead a po dvaceti letech také novou mrtvolu v Gossington Hall.
Britská spisovatelka Agatha Christie psala příběhy s hlavní představitelkou slečnou Jane Marplovou devětačtyřicet let. Umístila svou protagonistku do dvanácti románů a tří povídkových sbírek, čímž postava této všetečné staré dámy do značné míry konkurovala ikonickému detektivovi Herculu Poirotovi. Od roku 2019 se tak děje i na české audioknižní scéně, tedy celých jedenáct let po prvním audioknižním románu s Herculem Poirotem.

Ovšem, jakkoli by se nabízelo, že po vydání Vraždy na faře, první detektivky se slečnou Marplovou z roku 1930, bude VOXI (tou dobou ještě Vyšehrad) pokračovat v chronologickém pořadí, nebylo tomu tak. Následovaly totiž tyto tituly (data v závorkách uvádějí první knižní vydání): Zapomenutá vražda (1976), Mrtvá v knihovně (1942), Vlak z Paddingtonu (1957), Smysluplná vražda (1952), Oznamuje se vražda (1950), Kapsa plná žita (1953), Prasklé zrcadlo (1962) a Není kouře bez ohýnku (1943).

Jako interpreti Vraždy na faře byli vybráni Otakar Brousek mladší pro roli vypravěče Leonarda Clementa a Růžena Merunková (která si už před časem ozkoušela četbu Agathy Christie na románu Schůzka se smrtí). Ta se zde v rámci vícehlasé četby ujala replik slečny Marplové. Jako druhá v pořadí vyšla Zapomenutá vražda. Zde se budoucí tým rozrostl o třetího pravidelného interpreta – respektive interpretku Jitku Ježkovou. Od té doby se pomyslný ansámbl ustálil a Otakar Brousek ml. se s Jitkou Ježkovou v roli vypravěčů celkem pravidelně střídají, pokud se přímo nepotkají v jedné audioknize. A tak není nic divného, že po Kapse plné žita čtené Brouskem ml. přichází číst Prasklé zrcadlo právě Ježková, než ji v Není kouře bez ohýnku kolega opět vystřídá.

Stejně jakou Brousek, i Ježková se v interpretaci těchto detektivních příběhů ustálila na ideálním, čili fungujícím standardu – pokud bylo při poslechu prvních audioknih série znát nějaké hledání (u Ježkové například v míře hlasové charakterizace jednotlivých postav), nyní už by posluchače nic zaskočit nemělo. Růžena Merunková si svou Marplovou nastavila hned od začátku značně civilně, a je tak velice svá a uvěřitelná – přitom ve srovnání se svými předchůdkyněmi (například Violou Zinkovou), zcela jedinečná.

Je zajímavé sledovat, jakým způsobem si Agatha Christie poradila s tím, že kolem slečny Marplové, která žije na malém městě, se pořád něco děje – a de facto pořád někdo umírá. Nezřídka se tak stane právě v St. Mary Mead, ale pravdou je, že mnohé zločiny vlastně ani nejsou v pravém slova smyslu lokální, mají pouze dlouhé stíny. Nebo k nim dojde jaksi zásahem zvenčí – tím, že se mezi poklidně žijící obyvatele vklíní cizorodý prvek. Tím je v románu Prasklé zrcadlo americká herečka Marina Greggová. Ta totiž nedávno koupila sídlo Gossington Hall, kde bydlívali manželé Bantryovi. Zatímco slečna Marplová, ponechána chvilku bez dozoru protivné slečny Knightové, si na cestě pochroumá kotník a je nucena zůstat doma, uspořádá Greggová charitativní party, na kterou se pochopitelně dostaví spousta zvědavých obyvatel St. Mary Mead. Vše probíhá celkem bez komplikací a skandálů, dokud se jedné návštěvnici neudělá špatně. Tím se po dvaceti letech od Mrtvé v knihovně ocitne v Gossington Hall další mrtvola.

Díky interpretaci Jitky Ježkové a Růženě Merunkové opět v roli slečny Marplové můžeme prostřednictvím bezmála osmihodinové nahrávky sledovat nejen, co se od posledně změnilo v St. Mary Mead, ale také jak se za oněch dvacet let od Mrtvé v knihovně změnil přístup samotné autorky k tomuto místu. Co se týče režie, střihu i hudby, odvedl tým Audiostory, který pro VOXI nahrávky pořizuje, svou již tradičně velmi odbornou práci, takže nezbývá, než se pustit do poslechu. Však v pořadníku už čeká marplovka další…