Skutečný příběh vraha, který zachraňoval životy

recenze, , 03.05.2023
Je to zápletka, jakou by v případě, že by šlo o námět detektivky, většina vydavatelů označila za nepravděpodobnou a hodila by ji autorovi na hlavu. Jenže Ann Rule nenapsala kriminální fikci, ale portrét skutečného zločince z masa a kostí, kterého sama znala. Aniž by to tušila, vídala se tváří v tvář s nejbrutálnějším sériovým vrahem Ameriky, majícím na svědomí několik desítek obětí. Neuvěřitelný příběh, který změnil pravidla žánru true crime, nyní vychází ve zvukové podobě.
Kniha Ted Bundy, vrah po mém boku vyšla knižně poprvé v roce 1980, tedy jen pár let poté, co hrůzná série únosů a vražd otřásla Spojenými státy. V té době byl charismatický muž, opředený mnoha legendami, stále ve vězení a snažil se odvolat proti rozsudku smrti, který nad ním byl vynesen. Autorka Ann Rule text postupně několikrát doplnila o další vývoj událostí i výpovědi žen, které se s Tedem Bundym měly setkat. V audioknize z produkce nakladatelství Jota tak nalezneme biografii obávaného vraha i autobiografické líčení života ženy, které navždy změnil život, v kompletní podobě.

Jakmile se autorka dostane přes počáteční méně záživná, leč pro zformování Bundyho osobnosti důležitá, léta dětství a dospívání k období jeho vysokoškolských studií, začne jeho osobnost působit mnohem plastičtěji, jako když černobílé fotografie ožijí kolorováním. A konečně v momentu, kdy Rule líčí, jak se s Bundym setkali jako kolegové na telefonní krizové lince, vystoupí Ted definitivně ze zašlých stránek archivů a zhmotní se před posluchačem takový, jak ho autorka měla možnost osobně poznat. Následně se stáváme svědky neuvěřitelného sledu událostí, kdy se o několik let později, co se jejich cesty rozešly, z Ann Rule stala kriminální reportérka, pátrající po vrahovi mnoha mladých dívek a žen. Netuší, že s ním před časem sdílela kancelář, v níž mimo jiné zachraňovali životy volajících, hrozících spácháním sebevraždy. Po jeho dopadení už jen bez dechu sledujeme, jak jí Bundy prostřednictvím dopisů odhaluje své myšlenky. Můžeme přitom jen hádat, kdy je upřímný a kdy se v něm naopak probouzí zdatný manipulátor. Z popisů zločinů, které až téměř do konce usilovně popíral, běhá mráz po zádech. Neméně svíravé pocity vyvolávají líčení žen, kterým se podařilo z jeho spárů často jen o vlásek uniknout.

Ještě sugestivnější podoby se těmto pasážím dostává díky zvukové formě. Hlas mladé herečky Karolíny Půčkové zní ve vypravěčských partech mnohem vyzráleji, drsněji, než by se dalo od protagonistky jejího věku čekat. Působí stroze, když líčí s věcnou přímostí a až syrovou upřímností autorčina zjištění ohledně neuvěřitelně brutálních a pro běžného člověka nemyslitelných skutků, jichž se Ted Bundy dopustil. Jemnější polohu vyhrazuje ostatním ženským osobám, které se v knize vyskytují, nejvíce si ale dovoluje popustit otěže směrem do herecké polohy, když promlouvá ústy samotného Bundyho. Působí ublíženě, sebevědomě i vemlouvavě, čímž posluchače vtahuje do dění. Ani tehdy ovšem nevystupuje z role vypravěčky dokumentárního díla, kde nemá výrazná stylizace nebo příliš dramatický projev své místo.

Najde se ale i několik nedostatků. Překlad Heleny Hartlové je místy příliš doslovný, samotná interpretka se pak občas pere s anglickou výslovností. Bundyho jméno také na jednom místě hláskuje nesprávně foneticky, některá jiná příjmení pak čte v různých kapitolách s drobnými odchylkami. Největším a často se opakujícím nešvarem je ale fakt, že jde z kvality zvuku i tónu hereččina hlasu znát, kdy docházelo k pauzám při natáčení a možná bylo i potřeba vrátit se a opravit některou část nahrávky. Projevuje se to nečekaným a nepřirozeným „přeskočením“ jejího hlasu do zcela jiné polohy, což je navíc často doprovázeno zastřeným, lehce huhlavým náběhem dané pasáže. Za režií i zvukem nahrávky, stejně jako za hudebními podkresy, stojí Michal Kurfürst, kterému se tyto patrně napojované díly záznamu uprostřed kapitol nepodařilo plynule navázat, což bohužel sráží výsledný dojem z jinak zdařilé audioknihy.

Tím, že Ann Rule zavrhla do té doby běžný způsob psaní o zločinech a svým čtenářům předložila téměř skandální příběh z vlastního života, vznikla kniha, tvořící základní kámen moderního true crime žánru. Povětšinou se v ní přísně drží faktů a vyhýbá se spekulacím, pokud se ale už někde dá prostor domněnkám, čtenáře na to upozorní. Co jí musíme věřit, je popírání vlastních milostných citů vůči Bundymu. Naproti tomu v průběhu let vyšlo najevo, že pozměnila některá jména, aby dané osoby chránila. S odstupem téměř půl století od těchto událostí je většinou jejich pravá identita v novinářských článcích odhalena a užívání pseudonymů je tak dnes spíše záležitostí setrvačnosti, než nutností.

Život Ann Rule, z níž se stala úspěšná autorka true crime knih, byl sám o sobě nabitý dramatickými událostmi, dotýkajícími se zločinu, což bohužel platí i o jejím úmrtí. Nejneuvěřitelnější kapitolou však byla jistě známost s Tedem Bundym, majícím na svědomí třicet nebo možná až sto obětí, popsaná v této knize. Pro fanoušky žánru je titul Ted Bundy, vrah po mém boku jednoznačným must have.