Zpět

Audiokniha roku

Audiokniha roku je výroční ocenění udělované Asociací vydavatelů audioknih (AVA) audioknihám a jejich tvůrcům. Odborné poroty hlasují pro nejlepší audioknihy a interprety vydané v konkrétním kalendářním roce. Spolu s Audioknihou roku bývá udělována Zvláštní cena osobnosti, která se výraznu měrou zasloužila o přínos v oblasti mluveného slova. V kategorii Cena posluchačů rozhoduje v otevřeném hlasování také posluchačská veřejnost.

Audiokniha roku 2020: Nominace

Nejlepší audiokniha – jednohlasá četba

  • Egypťan Sinuhet (OneHotBook)
  • Jediný příběh (Témbr, Euromedia Group)
  • Prolhaný život dospělých (Radioservis)
  • Sophiina volba (OneHotBook)
  • Tapetář (Témbr, Euromedia Group)

Nejlepší audiokniha – vícehlasá četba

  • Mengeleho děvče (Témbr, Euromedia Group)
  • Možnosti milostného románu (Radioservis)
  • Svědectví (OneHotBook)
  • Tkaničky (Voxi, Albatros Media)
  • Velká vlaková loupež (Radioservis)

Nejlepší audiokniha – dramatizace

  • Černá káva (Audiotéka)
  • Okno smrti (Radioservis)
  • Strašidlo cantervillské (Supraphon)
  • Strážmistr Cuff (Audiotéka)
  • Vlastníci (Audiotéka)

Nejlepší interpret

  • Igor Bareš (Imaginární přítel, Témbr, Euromedia Group)
  • Lukáš Hlavica (Planina, Radioservis)
  • Vojtěch Kotek (Medvídek Pú, Tympanum)
  • Jan Potměšil (Růže pro Algernon, OneHotBook)
  • Viktor Preiss (Jediný příběh, Témbr, Euromedia Group)

Nejlepší interpretka

  • Vilma Cibulková (Šikmý kostel, OneHotBook)
  • Tereza Dočkalová (Baletky, Tympanum)
  • Jitka Ježková (Mengeleho děvče, Témbr, Euromedia Group)
  • Zuzana Kronerová (Opice z našej police, Wisteria Books)
  • Veronika Lazorčáková (Černooká, Témbr, Euromedia Group)

Nejlepší audiokniha pro děti a mládež

  • H2O a tajná vodní mise (OneHotBook)
  • Jak se zbavit Mstivý Soni (Tympanum)
  • Osm světel (Supraphon)
  • Říkali mi Leni (Albatros, Albatros Media)
  • Temný pán – Školní roky (OneHotBook)

Nejlepší audiokniha – mluvené slovo mimo kategorie

  • Anatomie strachu (Bionaut)
  • Pohřešovaná (Bionaut)
  • Terapie sdílením (Bionaut)
  • V první linii: Armádní generál Petr Pavel (Témbr, Euromedia Group)
  • Zápisník alkoholičky (Voxi, Albatros Media)

Nejlepší design

  • Chyba (Témbr, Euromedia Group)
  • Planeta opic (OneHotBook)
  • Sophiina volba (OneHotBook)
  • Tři kamarádi (OneHotBook)
  • Vražda potřebuje reklamu (OneHotBook)

Nejlepší zvukový design

  • Anatomie strachu (Bionaut)
  • Pohřešovaná (Bionaut)
  • Šantaram (Kristián)
  • Tma (OneHotBook)
  • Terapie sdílením (Bionaut)

Režisér Michal Bureš a herec Otakar Brousek ml. přebírají Audioknihu roku 2019 v kategorii Jednohlasá četba.
Režisér Michal Bureš a herec Otakar Brousek ml. přebírají Audioknihu roku 2019 v kategorii Jednohlasá četba.

Minulé ročníky


Porota 2020

Jakub Horák (předseda poroty) – zakladatel ceny Audiokniha roku, šéfredaktor magazínu o audioknihách naposlech.cz

Tomáš Kaplan Fojtík – knižní bloger a zakladatel skupiny Literární s(n)obi na Facebooku.

Jan Frič – režisér Národní divadla. Pochází z Košíř, je spícím členem Společnosti doktora Krásy.

Andrea Hanáčková  – vyučující na Katedře divadelních a filmových studií Univerzity Palackého, specializace Televizní a rozhlasová studia. Teoretička rozhlasové tvorby, lektorka kurzů rozhlasové kritiky, autorka odborného blogu na stránce Dokrevue.cz.

Anna Hrnečková – lektorka Divadla Drak v Hradci Králové, redaktorka odborného časopisu Tvořivá dramatika a učitelka na KVD DAMU.

Radim Kopáč„Čtu knihy, recenzuju knihy, píšu knihy – a taky poslouchám knihy.“

Tomáš Králíček  – PR manažer, blogger, recenzent, mediální poradce, bývalý novinář a tiskový mluvčí. Nadšenec pro literaturu v písemné, audioknižní i divadelní podobě.

Tomáš Macháček – dlouholetý posluchač mluveného slova a recenzent audioknižního on-line magazínu naposlech.cz.

Michal Mašek– recenzent na řadě českých audioknižních portálů, od roku 1995 je čtenářem slepecké Knihovny a tiskárny Karla Emanuela Macana v Praze.

Štěpán Pácl – kmenový režisér Činohry NdB, je pedagogem herectví na DAMU, kde učí již od roku 2009, s krátkým přerušením, během něhož působil na ostravské konzervatoři.

Jaroslav Provazník – proděkan DAMU, pedagog katedry výchovné dramatiky, od konce 70. let se věnuje práci s dětskými divadelními a loutkářskými soubory, vedení dramatických kroužků dětí s lehkou mozkovou dysfunkcí.

Jiří G. Růžička – publicista, knihovník a včelař. Redaktor A2 kulturního čtrnáctideníku a přispěvatel do Knižního servisu na Radiu 1. Vedle pravidelného recenzování audioknih se věnuje komiksům, beletrii i odborné literatuře, ale také divadelním představením nebo hudbě.

Klára Smolíková – spisovatelka knih určených převážně dětem, recenzentka audioknižního průvodce naposlech.cz. Lektoruje čtenářské workshopy a semináře zaměřené na rozvoj čtenářské gramotnosti, ve kterých propaguje poslech audioknih.

Jiří Svoboda – novinář, redaktor kulturní rubriky zpravodajství České televize, moderátor Událostí v kultuře.  Od začátku svého působení v kulturní rubrice se zaměřuje na divadlo.

Marek Tarnovský – od dětství se pohyboval v divadelním prostředí, kde byli zaměstnání jeho rodiče, zkušenosti má i z rozhlasové práce. Studoval moderní dějiny, filozofii a český jazyk, nicméně se živí jako komerční grafik, webdesigner a copywriter na volné noze.

Lukáš Trpišovský – divadelní režisér, vystudoval pražskou DAMU a spolu s Martinem Kukučkou režíruje pod značkou SKUTR. Vytváří vlastní autorské projekty od pohybového divadla a nového cirkusu přes opery, balet až po činohru.

Lukáš Vavrečka – spisovatel a audioknižní bloger, zakladatel FB skupiny Posloucháme knihy. Jako vydavatelský redaktor a vyučující působí na Univerzitě Pardubice.

Michal Zahálka – teatrolog, dramaturg a překladatel (zejména) divadelních her z francouzštiny a angličtiny. Pracuje jako odborný redaktor Edičního oddělení Institutu umění – Divadelního ústavu.

Emilie Zámečníková – pedagožka, lektorka, režisérka, autorka scénářů a odborných publikací, herečka. V současné době se teoreticky a metodicky věnuje mladému divadlu, divadlu pro děti, dětskému divadlu, scénickému čtení, tvorbě scénářů (i pro audioknihy) a zejména  přednesu.