Zpět

Ten, který stvořil Star Wars

recenze, , 22.5.2018
George Lucas
Vydavatelství Bookmedia, uvádějící audioknihy v distribuci a pod hlavičkou Audiotéky, stojí stále tak trochu ve stínu dalších audiohráčů. Snad je na vině drobný zmatek v tom, kdo nahrávky vlastně vydává, distribuce výhradně digitální formou a pouze na jediném místě internetu. Přitom si tato produkce pozornost určitě zasluhuje. Bookmedia na trh přináší detektivky, thrillery, v edici Mistři slova pak základní díla české i zahraniční literatury, anebo biografie. Jednou z nich je životopis George Lucase z pera Briana Jay Jonese a v interpretaci herce pražského Divadla pod Palmovkou Zdeňka Kupky.
Nahrávka trvající bezmála 21 hodin má švih a spád. Je strhujícím příběhem o neúnavném dříči a vizionáři, milovníkovi aut, rokenrolu, a hlavně pak filmu a vlastních vnitřních světů. Posluchač se dozví vše o vzniku kultovních Star Wars, o vývoji americké kinematografie od 60. let, nahlédne do zákulisí režisérské a producentské práce, uslyší o bouřlivém přátelství s režiséry takových jmen jako Francis Ford Coppola či Steven Spielberg. Nechybí samozřejmě ani pohled do soukromí, přičemž autor knihy nakládá s osobními záležitostmi velmi citlivě a zasazuje je do kontextu s Lucasovou houževnatostí, s níž plnil své sny a ambice. Lucasův život je důkazem toho, že věříte-li oddaně svým snům, nakonec je naplníte.

Interpret Zdeněk Kupka má s mluveným slovem dost zkušeností – často byl obsazován režisérem Lubomírem Konířem v českobudějovickém studiu Českého rozhlasu a životopis George Lucase je už jeho druhou spoluprací s Bookmedia. Má dar vypravovat věcně a pokud propůjčuje hlas vzpomínajícím aktérům, včetně Lucase samotného, silně evokuje styl výpovědí v dokumentárních filmech, což lze u tohoto typu literatury vnímat jako velmi funkční.

Jedinými vadami na kráse je příliš hlasitý zvuk nahrávky a absence hudebních motivů, což zvlášť zamrzí u vyprávění o rokenrolově laděném snímku Americké graffiti, či u zmíněných Star Wars. Je ovšem pochopitelné, že užití byť i kratičkých motivů původní hudby by výrobu a samotnou audioknihu notně prodražilo.

Drobnou výtku směřuji také k faktu, že nelze dohledat, kdo nahrávku zvučil a režíroval. Takové údaje by měly být samozřejmou součástí informací o každé audioknize.