Kouzlo kladenských pověstí v pohádkovém hávu

recenze, , 28.01.2015
Kladenské pohádky
V Kladně se dříve těžilo uhlí a obrovská pec vyráběla železo. Za potravu měla vápno, rudu a železo staré, které bylo shromážděno na obrovském vrakovišti blízko kladenského nádraží. Kovovému šrotu vévodil tank, ve kterém bydleli dva malí myšáci, Zoubek a Chloupek.
Ti milovali pohádky a tak si pro ně chodili ke strejdovi Šedivákovi, který toho už hodně pamatoval a vyprávěl svým posluchačům rozmanité příběhy z historie města a jeho okolí. Myšáci se během jednoho roku například dozvěděli, co rozveselilo smutnou mašinku, jak se na střechu kladenské radnice dostal železný rytíř, jaké tajemství skrývala zámecká studna, proč musel Lojza tancovat s divoženkami, jak se dá potrestat zlo páchané na havířích, co chrání poklady v tajné chodbě nebo to, jak se odměnila komtesa Jitka jednomu šikovnému kováři, který jí spravil střevíček.

Vybrané kapitoly z knihy Kladenské pohádky autora Luďka Švorce vydalo občanské sdružení Halda jako audioknihu v listopadu 2014. Zuzana Vojtíšková, která je rozhlasovou dramaturgyní děl pro děti i pro dospělé a v tomto případě i režisérkou nahrávky, vybrala z velmi kvalitní knižní předlohy pro posluchače příběhy rozverné, smutné s dobrým koncem, napínavé, strašidelné i poučné. K dětem se tak dostává vskutku velmi pestrá sbírka vyprávěnek, které jsou inspirovány kladenskými pověstmi.

Interpretem se stal Václav Rašilov. Ten dokázal skvěle odlišit rámcový příběh od vložených pohádek. Hlubokým hlasem ztvárnil strejdu Šediváka, Chloupek se Zoubkem jsou v jeho podání malými kluky a exceluje i v myšákově povídání.

Jaká by to ovšem byla audiokniha pro děti, kdyby v ní nechyběla nějaká ta muzika? Hudbu Pavla Tatíčka by Haldě mohlo závidět nejedno audioknižní vydavatelství. Zatímco v dnešní době převládají v audioknihách skladby syntetické, u Kladenských pohádek jsou použity převážně nástroje původní. V rozverných či vážných melodiích uslyšíme kytaru, příčnou flétnu, klavír a elektrický klavír. V jednom motivu se k nám line i mužský vícehlasý zpěv. Krásné melodie, které korespondují s povahou sdělovaného, uvádějí vyprávění strejdy Šediváka, přenášejí nás v čase a v jednotlivých prostředích. Někdy by ovšem neškodilo u kratších pohádek předěly vynechat a místo nich využít kouzlo pauzy. V tomto případě hudba track spíš tříští.

I přes tento drobný nedostatek je poslech audioknihy skutečným zážitkem. Všichni tvůrci, kteří se na vzniku nahrávky Kladenských pohádek podíleli, odvedli velmi poctivou práci a tak může být Halda na svoji první audioknihu doopravdy pyšná.

Spolu s CD byla vydána i kniha Křivoklátské pohádky, která je volným pokračováním příhod myších hrdinů. Posluchači, kterým je líto, že načtené vyprávění už skončilo, si tak mohou přečíst „jak to bylo dál“.