Zpět

Vražedná série po čínsku

recenze, , 9.6.2015
Pán ohně
V pekingském parku je nalezena ohořelá a ještě doutnající mrtvola. Kdo byl onen nešťastník a proč zemřel tak krutým způsobem? Čínská policie neví, jestli šlo o sebevraždu či zda se jedná o krutý zločin. Vyšetřování se ujímá mladý, čerstvě povýšený, detektiv Li Jen a přes počáteční nevoli k němu přizve i americkou patoložku Margaret Campbellovou, která přiletěla do Číny přednášet o identifikaci zuhelnatělých těl. Záhy oba zjistí, že stojí nejen proti mocnému nepříteli, ale že proti nim hraje i čas a tradiční čínská mentalita. Podaří se dvojici hrdinů včas odhalit, o co v případu jde?
Petera Maye mohli čeští posluchači audioknih objevit díky trilogii z ostrova Lewis v podání osobitého Jiřího Dvořáka. Nyní se vydavatelství OneHotBook vrací ke starší sérii čínských thrillerů a začíná jejím úvodním dílem. Čekat od Pána ohně podobný zážitek, jakým je atmosféra skotských ostrovů takřka na konci světa by mohlo přinést zklamání. Příběh se sice opět odehrává ve výjimečném prostředí, tentokrát však tisíce kilometrů vzdáleném od Mayova rodného Glasgow. Ohniskem událostí je Peking, který je dnes, stejně jako v roce 1999, kdy kniha vyšla v originále, pulzujícím centrem východu. Z exotické lokace a vlastní vášně pro východní kultury křesá autor hlavní jiskru svého prvního čínského thrilleru. Vykresluje „Zemi středu“ barvitě v živých odstínech ve všech jejích aspektech. Neváhá zabrousit do historie a ukázat ji, stejně jako mnohdy rozporuplnou přítomnost, posluchači i z netradičního pohledu místních obyvatel. Ačkoliv Čína v mnohém dle Západu klopýtá a neztotožňuje se s hodnotami naší civilizace, překotný růst a ekonomický boom nelze popřít. Ten však má i stinné stránky, se kterými se musejí denně potýkat především obyčejní obyvatelé.

Peter May staví jednu rovinu románu právě na střetu amerického způsobu myšlení, který konfrontuje s tradičním východním. Tím, který se v Číně udržel po tisíciletí a navzdory událostem posledního století je v tamních lidech stále hluboko zakořeněný. Autor se vyhýbá odpovědím na to, kde leží pravda, a posluchači raději předkládá oba světy ve střetnutí, při kterém musejí Li Jen i Margaret obrousit hrany svého přesvědčení a tvrdost argumentů vyměnit za hledání společného kompromisu. Jen ten vede k postupu v pátrání směrem k cíli. Li se postupně zbavuje klapek, které zužovaly úhel jeho pohledu vůči Západu a Margaret se naopak poučí, že vnucovat univerzální americký způsob života na druhém konci světa není vždy na místě.

Střet obou kultur je v románu dobře vykreslený. Trochu ohraně ale působí milostná zápletka, na které se ukazuje, že Peter May se na své spisovatelské cestě zbavoval různých klišé teprve postupně. Oproti lewiské trilogii je Pán ohně přímočařejší, více mainstreamový, a díky tomu možná snáze stravitelný pro většinového posluchače. Tempo není rozvláčné, ale, jak se na detektivní thriller sluší, příjemně svižné a dramaticky gradující. Osobně se musím přiznat, že první díl skotské série, Skála, na mne místy působil jako zpomalené Bylo nás pět a teprve druhý díl mne pořádně vtáhl do děje. U Pána ohně je tomu jinak. Přestože kriminální postupy jako z amerického seriálu v kombinaci s okatou milostnou zápletkou nezní nijak převratně, k sérii si jistě vytvoří pouto nejeden posluchač.

Kromě opravdu podařených popisů lokací, které navodí tu správnou atmosféru, napomáhá celkovému vyznění i herecké obsazení audioknižního zpracování. OneHotBook sáhl po zkušeném Martinu Myšičkovi a neotřelé Janě Plodkové. Je s podivem, jak si tato dvojice sedla a spolu příjemně ladí. Oba mají spíše měkčí a jemnější hlasy, kterými přesně modelují slova. Důležité je, že oba nepostrádají schopnost vést příběh. Přesto ze srovnání vychází trochu lépe Martin Myšička, na kterém je poznat jeho mnohaletá zkušenost s mikrofonem, zatímco Janě Plodkové by slušelo trochu více rozlišovat mezi čtením a dramatizovanými party. Využití dvojice hlasů ke společným dialogům je rozhodně dobrý nápad, ovšem zapracovat na přirozenosti těchto replik by možná bylo místy ještě potřeba. Pouze přečíst předepsaná slova nestačí, zavání to nevyužitím potenciálu a jde o stejný prohřešek, jako naopak přehnané přehrávání. Celkově je čtení obou interpretů příjemné a totéž platí i o hudbě, která svými poprockovými tóny naladí posluchače na frekvenci tepající metropole. Nechybí ani pro Čínu typické zvuky tamější tradiční hudby.
 

Pán ohně nabízí úplně jiný posluchačský zážitek, než jaký lze očekávat po poslechu autorových skotských příběhů. Akční série čínských thrillerů rozhodně začala podařeným příběhem, který funguje, aniž by přinášel něco nového a převratného. Zavřít oči, nechat se pohltit jiskřící atmosférou Číny a spolu s hrdiny překonávat nástrahy zločinců jde možná ještě snadněji, než se dostat pod kůži hrdinů ze zamlklých pustin skotských ostrovů. Li Jen sice není charismatický jako Finn, ale spolu s Margaret byste mu rozhodně měli dát šanci!