Harryho thajské útrapy

recenze, , 05.01.2017
Švábi
V omračujícím vedru thajské metropole bylo v laciném hotýlku nalezeno tělo norského velvyslance s nožem v zádech. Norská strana nechce skandál příliš rozviřovat a rozhodne se proto vyslat na místo detektiva Harryho Holea, který má vše v tichosti zamést pod koberec. Nebyl by to však on, aby na sebe nestrhl více pozornosti, než by bylo zdrávo. Navíc se mu ani trochu nelíbí místní počasí. Kromě nesnesitelných extrémních klimatických podmínek však Harryho v Thajsku především trápí vlastní slabost pro skleničku Jima Beama. Jak jde skloubit tyto sklony s chytáním norských zločinců, kteří se v Bangkoku schovávají před rukou zákona své vlasti?
Dnešní spisovatelská celebrita Jo Nesbø se v roce 1998 vrátil po debutovém románu Netopýr na scénu s dalším zvířecím titulem, tentokrát se Šváby. Oč jsou tito tvorové člověku nepříjemnější, o to trefněji sedí jako název druhé Holeovky. Neradi se ukazují na světle, bývá jich na místě zpravidla více, než se na první pohled zdá, a ačkoliv se jich mnozí lidé štítí, jsou nuceni žít v jejich blízkosti. Pomyslné šváby představují v tomto díle zejména lidé s nelegálním způsobem obživy. A to jak zločinci, kterých je v Bangkoku nespočet, tak prostitutky a prostituti. Nesbø se v knize kromě nenápadných vsuvek, přibližujících odlišný způsob života i myšlení Thajců, pouští do ostré kritiky místní společnosti, v níž prodávání se turistům představuje životní úděl mnoha chudých. Tento problém se bohužel dotýká i dětí, což však naštěstí není v knize popisováno napřímo. I přesto však člověku není z naznačených nešvarů thajské reality lehce u srdce.

K audioknižním posluchačům, se tato řada bohužel nedostává popořadě. Protože se však na nové pokračování zatím čeká, přichází vydavatelství OneHotBook s jedním z doposud nezpracovaných starších příběhů. Znovu se v něm na jedenáct hodin do Harryho převtělil herec Hynek Čermák, který má již čtyři další Nesbøho kousky za sebou. Na svém stylu čtení herec ani tentokrát víceméně nic nezměnil. Namísto pedantsky pečlivé výslovnosti opět nasadil spíše ležérní styl, který v případě potřeby řádně zhrubne spolu s tím, jak se text stává temnějším. Čermák působí věrohodně i ve chvílích, kdy autor trochu popustil uzdu fantazie, a svého hrdinu navzdory zraněním nechává podávat až nadlidské výkony. Takovému drsňákovi, do jakého se přinejmenším navenek umí Čermák stylizovat, prostě pár mimořádných vlastností odpustíte.

K titulům Joa Nesbøho od OneHotBook samozřejmě patří, kromě hlasu Hynka Čermáka a bedlivého režijního dohledu Jitky Škápíkové, i hudební doprovod, který tentokrát v duchu knihy vsadil i na asijskou kulturou inspirované melodie. Kromě nich se objevují také tvrdé rockové pecky, které však, na rozdíl od minulých dílů, trochu moc tlačí na pilu. Krátce po skončení poslední věty některých kapitol přichází do uší nečekaný nápor, který svou razancí a intenzitou dokáže posluchačem občas i cuknout, což se u rafinovaně zádumčivých melodií předchozích dílů nestávalo.

Švábi nejspíš nejsou tím nejlepším, co Nesbø napsal. Skoro se dá říct, že kvalita jeho knih stoupá s počtem napsaných dílů série. I přesto však dokáže svým námětem a zpracováním zvukové podoby zaujmout. Harry Hole ve Švábech neletí do Thajska na dovolenou, ale chytit bezskrupulózního zločince. A u toho náruživí posluchači detektivek přece nemůžou chybět!