Zpět

Vraždy podle královny zločinu

téma, , 19.02.2019
Agatha Christie
Kdo by neznal Agathu Christie, jednu z nejprodávanějších autorek všech dob, stvořitelku ikonických detektivů a bořitelku základních pravidel klasické detektivky. Desatero podle pátera Knoxe porušila hned několikrát. Vrahem byl vypravěč, vrahy byli všichni podezřelí... Co se týče zpracování do zvukové podoby, paleta nahrávek detektivek podle románů a povídek Agathy Christie se pomalu ale jistě rozrůstá. Zaměřme se nyní na české verze, které co do počtu stále zůstávají daleko za anglickými originály, přesto jich ale není málo.
Mnoho románů bylo od sedmdesátých let načítáno pro potřeby nevidomých. O interpretaci se postarali mimo jiných Richard Honzovič, Jiří Škoda a především Hana Makovičková. Zlomek z těchto, pro běžného posluchače nedostupných archivů spatřil světlo audioknižního světa díky edici Načteno, kterou vydavatelství Tympanum zpřístupňuje starší restaurované nahrávky. Šlo o tři povídky s Herculem Poirotem ze souboru Muž v mlze, v níž byli zastoupeni vždy po čtyřech povídkách autorčini nejznámější detektivové. Případy, které v podání Hany Makovičkové vyšly, byly Černý vzadu, Španělská truhla a Vražda v postranní ulici. Kratší prózy nedávaly autorce vždy možnost plně rozvinout zápletku, ale zmíněná trojice příběhů patří k těm zdařilejším, alespoň co do obsahové formy. Načtení paní Makovičkovou nezapře dobu vzniku a tehdejší nepříliš kvalitní technické vybavení, ale fanoušci si při delším poslechu na projev většinou zvyknou.

Čtvrtý příběh, Druhý gong, svěřilo Tympanum k novému načtení Taťjaně Medvecké, jejíž projev si vysloužil ocenění v anketě Audiokniha roku a přes značnou svébytnost patří o několik tříd výše. Kromě toho se ještě dříve pustilo toto vydavatelství do trojice románů, jež nezkráceně spatřily světlo světa v načtení předních českých herců. Šlo o Poirotovské případy Vraždy podle abecedy v brilantním načtení Aleše Procházky, Vraždu Rogera Ackroyda v podání neméně skvělého Ladislava Lakomého a Schůzku se smrtí, načtenou ženským hlasem, tentokrát patřícím Růženě Merunkové. Možná nejslavnější knihu, Deset malých černoušků, pak načetl Vladimír Čech. Všechny tyto audioknihy se podařily, Vraždy podle abecedy jsou u Agathy výjimečnou ukázkou románu psaného z úhlu více pohledů, Vražda Rogera Ackroyda pak svým rozuzlením ve své době čtenáře šokovala a Deset malých černoušků symbolizuje deset postav, které umírají jedna za druhou v rytmu dětské říkanky „až nezbyl ani jediný“ („And There Were None“), jak zní anglický název. S několikaletým odstupem přibyl i další román porušující nepsaná pravidla žánru, Hadí doupě, který sama Christie označila jako svůj nejoblíbenější příběh. Za studiový mikrofon usedl Jiří Suchý z Tábora.Tympanum také stojí za vydáváním audioknih Sophie Hannah, která využívá postavu Poirota ve vlastních nových románech. Audiokniha Vraždy s monogramem vyšla ve dvou verzích – načtená původně pro KTN Pavlem Chovancem a pro druhé vydání načtená nově Michalem Zelenkou a doplněná i o hudební doprovod. Další díl nazvaný Zavřená truhla načetl Martin Hruška, následující Záhadu tří čtvrtin Vasil Fridrich. Řadit tyto knihy k románům Agathy Christie však tak úplně nelze.

K poirotovským povídkám přibyla také čtyřdílná série se slečnou Marplovou opět ze stejné knížní sbírky. Namísto archivní verze s Hanou Makovičkovou sáhlo Tympanum po variantě nového nastudování a to s herečkou Janou Hermachovou. Jeden z příběhů mohou znát i fanoušci televizních adaptací slečny Marplové, a to povídku Greenshawova Kratochvíle, která patří k nejlepším příběhům zvídavé stařenky.

Plodný byl v devadesátých letech i Český rozhlas. Ten prostřednictvím Radioservisu zpracoval povídku Královský rubín. Jedná se o dramatizovanou četbu, ve které hlavní roli Hercula Poirota ztvárnil Jan Přeučil, dalších rolí se pak ujali Marek Eben a Marie Marešová. Dále se režiséři věnovali více slečně Marplové, jejíž některé krátké povídky ze sbírky Třináct záhad vyšly jako dramatizovaná četba v hlavní roli s Violou Zinkovou. Mezi další herce patřili třeba Michal Pavlata či režisérka Hana Kofránková (ačkoliv režii měl Petr Adler). Jako režisérka se však tato dáma ujala natočení rozhlasové hry Není kouře bez ohýnku s vynikajícím hereckým obsazením, díky nutnému zkrácení velkým spádem a napětím takřka po celou délku dramatizace. Povídku Poslední vůle pak tvůrci vydali po boku povídek se slečnou Marplovou, i když do tohoto cyklu nepatří. Herecké obsazení ale stojí za to, v roli hlavních postav starší ženy a jejího synovce uslyšíte Antonii Hegerlíkovou a Bořivoje Navrátila. Další povídka, ve které nevystupuje žádný autorčin detektiv, Slavičí hnízdo, pak navodí děsivou atmosféru zejména díky uhrančivému Pavlu Soukupovi a přesvědčivé Iloně Svobodové. Tento příběh vyšel na jednom CD společně s povídkou Utonulá. Slečnu Marplovou v ní výjimečně ztvárnila Stella Zázvorková. Pavel Soukup se pak objevil ještě v povedené dramatizaci Krysy, ve které spolu s ním zazářila Simona Stašová a další špičkoví herci. Agatha Christie zde dokázala skvěle vyjádřit stoupající napětí a celkovou dramatičnost událostí a rozhlasové zpracování výsledný efekt ještě umocnilo.

Euromedia Group se postarala o načtení jednoho z nejslavnějších autorčiných románů, Vražda v Orient-expresu. Jako interpreta zvolila méně známého herce Pavla Novotného, který se svým hlubokým hlasem dokázal přivést první nezkrácený román Agathy Christie lehce nad průměr běžné audio produkce. Šlo patrně o první načtený román s Herculem Poirotem, který mohli čeští posluchači zakoupit na CD.

Řady vydavatelství, které mají ve svém repertoáru audioknižní verze detektivek Agathy Christie rozšířil v roce 2015 Kristián. V podání Ladislava Freje posluchačům předkládá povídkovou sbírku Herculovské úkoly pro Hercula Poirota, ve které se belgický detektiv ujímá případů, které mu připomínají dobrodružství jeho jmenovce, bájného Herkula. V koprodukci s Tympanem vyšla i dvojice románů Záhada na zámku Styles a Opona, první a poslední Poirotova pátrání. Ta splnila přání mnoha fanoušků – načetl je totiž Jaromír Meduna, dvorní dabér této postavy ze známého britského televizního cyklu.
 

Vydáním Vraždy v Orient expresu odstartovalo svou řadu poirotovek vydavatelství OneHotBook. Stejně jako další příběh, Vánoce Hercula Poirota, ji svým nezaměnitelným hlasem načetl Lukáš Hlavica. Prvně jmenovaný titul byl dokonce oceněn i v anketě Audiokniha roku.

V roce 2018 vznikla pro Audiotéku nahrávka Pět malých prasátek, která v interpretaci Pavla Soukupa přináší jeden z psychologicky nejpropracovanějších Poirotových příběhů.

Kromě povídek se audioknižní vydavatelé příběhům slečny Marplové dlouho vyhýbali. Teprve nakladatelství Vyšehrad prolomilo ledy a natočilo Vraždu na faře v interpretaci Otakara Brouska a Růženy Merunkové. První románový případ slečny Marplové vzápětí následovala i Zapomenutá vražda, která poprvé knižně vyšla až po autorčině smrti.
 

Kromě těchto již vydaných děl leží doposud v archivech ještě několik dalších, prozatím nevydaných, adaptací. Radioservis by mohl rozšířit svou nabídku o příběhy Záhada španělského šálu a Svědkyně obžaloby, které vznikly v roce 1993 ve studiu v Českých Budějovicích. Navíc byla natočena i poirotovská povídka Ztracená školačka, kde se hlavní role belgického detektiva zhostil Vlastimil Brodský. Šlo o dramatizaci z roku 1984. Poněkud kuriózní je, že stejná povídka se objevila v devadesátých letech na kazetě Muži s dýmkou od vydavatelství AudioStory, které stejný příběh z knihy Herculovské úkoly pro Hercula Poirota vydalo jako četbu v mnohém nedostižného Vladimíra Brabce. I ta zatím na svou novodobou reedici čeká. Nevydána zůstává i rozhlasová dramatizace příběhu Tommyho a Pentličky N či M?, v níž účinkovali například Aleš Procházka či Ivana Andrlová.

Je škoda, že rozhlas zatím nenatočil žádnou rozsáhlou dramatizaci s Herculem Poirotem, která by výrazněji reprezentovala autorčinu tvorbu. Například na Slovensku takto v roce 2017 natočili Vraždu na Níle. V bohatě obsazené rozhlasové hře překvapivě jako Poirot účinkoval Jaromír Meduna, který navíc jako jediný z herců mluvil česky. Třebaže tak u nás rozhlas na Agathu Christie prozatím zanevřel, její fanoušky snad uspokojí neustále narůstající řada komerčně vydávaných audioknih na motivy jejích knih.